Gå til hovedinnhold

Jeg er enig med Flåthen

Roar Flåthen er misfornøyd med klimaforliket (VG), det er jeg enig med ham i. Imidlertid både konkluderer vi veldig forskjellig, og vi er uenige om virkemidlene. Min misnøye med klimaforliket er at det i realiteten mangler konkrete og tilstrekkelige virkemidler for å kutte tilstrekkelig i klimagassutslippene i Norge. Klimaforliket er tamt og stimulerer ikke i nærheten av det som er nødvendig til tiltak som monner for å kutte utslippene.

Mye kan gjøres. Vi har feks foreslått at vi burde skape innenlandsk dynamikk med forpliktende avtaler og finansiering mellom regionene og nasjonale myndigheter for å kutte utslipp. Staten bør mao kjøpe utslippskutt også innenlands.

Innen transportområdet er i realiteten virkemidlene fra Statens hånd totalt fraværende, med unntak av belønningsordningen for kollektivtrafikk i byområdene. Den er bra, men stimulerer ikke i nærheten av nok med tanke på den sterke befolkningsveksten og transportbehovet rundt storbyene.

Norsk industri, og norske kommuner kan vinne stor konkurransekraft på å utvikle smarte klimaløsninger. Stortinget må derfor lage et nytt klimaforlik som inneholder kraftige virkemidler for innenlandske kutt, ikke motsatt, som Flåthen ber om.

VG

- Posted using BlogPress from my iPad

Kommentarer

Håkon sa…
Problemet er at vi i 1990 var veldig rene. Vi lever jo av el fra fossekraft og importerte lite da.
Nå skal vi kutte utslipp til under 1990 nivå og når vi i utgangspunktet var så flinke er det lite å gå på og lite å ta av.

Det er 9 år til 2020 og vi vet at fra planlegging starter om ny jernbane eller ny vei så tar det 9 år før den er ferdig.
Dvs at regjeringen har latt tiden gå fra seg og mer jernbane og flere busser på bedre veier ikke er noe alternativ for å komme i mål.

Da har vi bilistene igjen, da.
Om du ser på tallene så kan man fjerne alle biler og all varetransport i Norge og ikke komme i mål med klimaløftene.
Likevel er det det han forvirra mannen her driver med :
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article4143492.ece

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden...

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...