Gå til hovedinnhold

Gratulerer med samefolkets dag - 6. februar!

Tale på Sverresborg i forbindelse med Samefolkets dag 6. februar.

GRATULERER MED DAGEN – GRATULERER MED 6. FEBRUAR SAMEFOLKETS DAG.

Tusen takk for invitasjonen. Jeg setter stor pris på å få hilse dere fra Sør-Trøndelag fylkeskommune på dagen.

Jeg er stolt over at Sør-Trøndelag er en del av samisk område og har en samisk befolkning. Jeg er imponert over hva den samiske befolkninga i fylket har lagt ned av innsats for å bevare språk, kultur og næring.


Samefolkets dag ble lagt til 6. februar for å markere det første samiske landsmøtet som gikk av stabelen i Trondheim i 1917 - 150 samer fra svensk og norsk side kom sammen i Metodistkirka. Dette var første gang samene var samla for å arbeide for felles samiske saker over nasjonalstatsgrensene. Det er et tankekors at de tema som sto på dagsorden den gang, som reinbeite, språk og opplæring, fortsatt den dag i dag er aktuelle. Det er ikke vanskelig å forstå at landsmøtet var en svært viktig begivenhet og at Trondheim og Sør- Trøndelag derfor ser ut til å ha en spesiell betydning i det samiske samfunnet.

Fortsatt uvitenhet
Et anna tankekors er at det i 2011 fortsatt er stor uvitenhet om samiske forhold. Slik jeg ser det er det avgjørende å legge til rette for økt kunnskap, informasjon og synliggjøring av sørsamisk kultur og samfunnsliv. Slik kan det skapes mer interesse og forståelse for det samiske i storsamfunnet. Her har skoleverket og udanningsinstitusjonene et stort ansvar, samtidig som kulturen spiller en viktig rolle.

6. februar er viktig på flere måter. Gjennom et spennende program på arrangementet her i dag får mange ta del i samisk kultur. Det er et svært viktig initiativ som tas av Museet i samarbeid med samiske miljøet i Trondheim her i dag. Jeg er også kjent med at det er markeringer på flere steder i sørområdene, både på Snåsa, på Røros og i Elgå ved Femunden.

I fylkeskommunen prøver vi å gjøre vårt for å legge til rette for at flere kan lære mer om det samiske. Vi har inngått avtale med Sametinget og de andre fylkene i sørsameområdet om samarbeid i samiske spørsmål. Bl.a om videregående oppplæring, språksentret på Røros, bokbussen og Den Kulturelle Skolesekken.

Livredding av morsmål
Spesielt sørsamisk er et av Europas mest trua språk og står i fare for å dø ut. Det har vært en vekker for meg at det faktisk dreier seg om livredding av et morsmål. Jeg er derfor svært tilfreds med at Regjeringen har utarbeida en egen handlingsplan for samiske språk. Men først og fremst vil jeg berømme alle dere som vil ta språket tilbake og bruker tid og krefter på å lære morsmålet. Det er dere som ivaretar og viderefører kulturarven.

Språkutfordringen er nært knyttet til opplæringstilbudet. Det trengs robuste skolestrukturer for å gi forutsigbare tilbud og ikke minst, det trengs lærekrefter og læremidler. Fylkeskommunen har sammen med flere etablert Aajege samisk språk og kompetansesenter ved Røros videregående skole. Kompetansemiljøet på Røros har etter hvert blitt ledende i fjernundervisning og tilbudet etterspørres fra videregående skoler i flere fylker. Aajege betyr Kilde og jeg synes sentret har valgt et godt og symbolsk uttrykk for sin virksomhet.

Hjulie Leselusk, bokbussen vår, som står utafor her, er en annen viktig kilde. Hjulie kjører rundt i det meste av fylket og forsyner unger og voksne med litteratur, og fungerer som en møteplass for flere grupper. Bussen besøker fem kommuner med sørsamisk bosetting i Trøndelag og Hedmark og det legges opp til mer utvida kjøring i samiske områder.

Ved skolestart i år får bussen avløsning, og en flunkende ny kultur –og bibliotekbuss vil da stå klar. Mkan glede seg til å få besøk av ny bokbuss med et bedre boktilbud.

Trondheim er et attraktivt som studiested og jeg forstår det slik at mange samiske ungdommer velger å studere her. Vi prøver sammen med andre aktører å bidra til at byen blir enda mer attraktiv og Studieby1 lokker også med en egen kjærestegaranti!:-) Trondheim har ei voksende samisk befolkning og da er det ikke bare sørsamer, men også fra nord og fra våre naboland. Vi kan kanskje snakke om begrepet bysamer. Dere er med på å farge byen – og beriker kulturen. Her har vi i fylkeskommunen behov for å vite mer om det å være same i en storby - for å se på hva vi kan bidra med. Vi er derfor glad for å samarbeide med det samiske miljøet og kommunen om et mer bysamisk Trondheim.

2017 er et viktig jubileumsår – da er det hundre år siden det første samiske landsmøtet. Jeg vil gjøre mitt for å bidra til at 2017 kan bli et nytt byjubileum! Jeg ser for meg at våre kulturinstitusjoner, museene, Trøndelag Teater, Rockheim og ulike scener framvise det ypperste av samisk kultur i jubileumsåret. Jeg er kjent med at forberedelsene allerede er i gang.

Avslutningsvis vil jeg benytte anledningen til å berømme dere som gjør en formidabel jobb med å gjøre samisk kultur mer kjent. Jeg vetat mange miljøer bidrar, bla. her ved Sverrresborg. Vi i fylkeskommunen har ansvar for til at elever i videregående skole får vite mer om samiske forhold. Jeg ser også på skolesekkordninga som en viktig formidlingsarena for kultur. Gjennom økt kunnskap og kjennskap – og gjennom positive opplevelser i møte mellom folk styrkes den samiske identitet og kunnskapen i landet for øvrig – særlig ungdommer trengs som inspiratorer og pådrivere i dette arbeidet.

Til lykke med feiringen av dagen!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .