Gå til hovedinnhold

Strømpriskrisa i Midt-Norge

Vi kan ikke leve med at strømprisene til stadighet er høyere i Midt-Norge, enn i resten av landet. Norge må være ett kraftrike.

Våre utfordringer til sentrale myndigheter er:

1. Dropp sjøkabel nord på Ørskog Fardal (luftlinjene vil jo uansett bli hengende: Monsterbløffen om monstermaster, og sørg for at linja fra vestlandet kommer senest 2014/15.

2. Krav om at oljeselskapene må sørge for egen kraft ifht ny aktivitet i Norskehavet, inkludert Ormen fase II, Luva og Linnorm, samt delvis elektrifisering av Heidrun. Mao må det realiseres gasskraft med rensing før disse prosjektene realiseres (markedet sier til Industrikraft Møre at dette kan være på plass innen sommeren 2014 - uten rensing et halvt år før).

3. Mens vi venter på disse tiltakene har vi tre vintre hvor vi trenger en kraftig ENØK-stimulans. 10. desember kommer ENØK-rapporten som Siemens utarbeider for Trøndelagsfylkene. De har fått i oppdrag å kartlegge og beskrive hvordan vi realiserer 2 TWh ENØK i Midt-Norge iløpet av 3 år. Denne trenger vi en god del penger og støtte til.

4. Gjør oss til pilotregion for smart-nett (toveis kommunikasjon i nettet) - det vil løse effektproblemene, frigjøre kraft og øke konkurranseevnen til industrien.

5. Innfør et tak på prisforskjellen mellom de ulike prisområdene som et midlertidig tiltak fram til nye linjer er bygd. Da vil kraften strømme til underskuddsområder, men uten at prisforskjellene blir for store.

Mobile gasskraftverk?
Dessverre hjelper heller ikke de mobile gasskraftverkene oss. De mobile gasskraftverkene er der for å hindre at strømmen faller ut ved linjebrudd og lignende. Det hjelper ikke å fyre dem opp. De må betale så mye for kortsiktige gasskontrakter, samt at vikningsgraden er så lav, at strømmen kommer sannsynligvis ut med en kostpris hvertfall på over 1,30 kr kilowatten - hele døgnet (altså ikke som en periodevis topp). Mao vil ikke prisene gå ned om de brukes - de er en sikkerhet.

Utfordringen vår er ikke - som FrP later til å tro - våre nye landsmenn. I 1999 ga Carl I. Hagen innvandrerne skylda for de høye boligprisene, i 2010 har de skylda for de høye strømprisene. Det neste er vel at de får skylda for klimakrisa, som de ikke en gang tror på.

Se her: FrP om innvandring og strømforbruk



Morten Ellefsen og FrP mener jeg har klipt dette ut av sin sammenheng. Se debatten og døm selv hvem som bringer dette inn i sammenhengen. Se her (Ellefsen ca 55 min ut i debatten).

Dagbladet og NRK skriver også om denne saken.

Kommentarer

Hva mener jeg om sammenhengen mellom innvandring og strømpriser? http://goo.gl/nodXg
Håkon sa…
Statkraft har selv påpekt en rekke ganger at de har en eier som har tatt ut for store utbytter til at de kan utvide og gjøre jobben sin.
Staten har tatt ut opp til 80% utbytte (samtidig som den kjefter på grådige private eiere som tar ut utbytter.... ).

Hadde Statkraft fått forvalte mer av sine egne penger hadde vi hatt et langt mer moderne strømnett og dette ville aldri ha skjedd.

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden...

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...