Gå til hovedinnhold

Ja til skattefritt kollektivt månedskort

Både Sør-Trøndelag og Rogaland Arbeiderparti har foreslått skattefritt månedskort på kollektivtransport til Arbeiderpartiets landsmøte.

Danmark har allerede en slik ordning, som fungerer slik hjemme-PC-ordningen Per Kristian Foss avskaffet som Finansminister i sin tid. Altså at arbeidsgiver betaler et ”erhvervskort”, og arbeidstakeren trekkes i sin bruttolønn og sparer dermed skatt av beløpet som kortet koster. Se her.

Her er landsmøteforslaget:

Ja til skattefritt kollektivt månedskort
Sør-Trøndelag Arbeiderparti ønsker å endre skattereglene slik at månedskort betalt av arbeidsgiver ikke fordelsbeskattes.

Begrunnelse:
Arbeidsgivere kan i dag tilby gratis parkeringsplass til ansatte skattefritt, mens støtte til å reise kollektivt ved å dekke månedskort beskattes.

Dagens regelverk diskriminerer de kollektivreisende og bidrar til at det stadig er sterk vekst i personbiltrafikken. For å få flere til å reise kollektiv må vi ta flere virkemidler i bruk. Et av disse tiltakene er skattefritt månedskort for å kunne reise kollektivt til jobben.

Erfaringer fra andre nordiske land viser at hver tredje arbeidstaker vil reise kollektivt hvis arbeidsgiverne får subsidiere månedskort i stedet for fri parkeringsplass. Skattefritt og subsidiert månedskort kan derfor gi en betydelig trafikk- og miljømessig gevinst.

Reisevaneundersøkelser viser at andelen som reiser kollektivt er svært lav blant dem som har fri parkering på jobben, og en endring av regelverket vil gi en betydelig overgang til kollektive transportmidler.

Skattefritt månedskort og fordelsbeskatning av parkeringsplasser på jobben er et enkelt, viktig og effektivt politisk tiltak for å styrke kollektivtransporten og redusere miljøproblemene og overbelastningen av veinettet.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...