Gå til hovedinnhold

I need to wake up - Melissa Etheridge

Fredagsblogg om sanger jeg liker.

Jeg tror det må ha vært i 1991 at jeg første gang hørte henne live på Kalvøya-festivalen. Jeg har hørt henne to ganger live, og den andre gangen var på Nobel-konserten for Al Gore i 2007.

Melissa Etheridge har gitt ut flere plater, og på Kalvøya i 1991 husker jeg spesielt hiten Bring Me Some Water. Coverbildet som illustrerer denne bloggposten er fra albumet Never Enough i 1992.

Etheridge er ellers kjent som frontfigur i homobevegelsen, og er gift med Tammy Lynn Michaels. Hun var før gift med Julie Cypher og i begge ekteskapene har hennes kvinner fått to barn med donor.

I 2006 fikk Etheridge Oscar for beste film-musikk til Al Gore's dokumentar An Inconveniant Truth.

Det er nettopp anledningen for at låta I Need to Wake Up blir valgt denne fredagen. Det pågår nemlig nå en intens kamp for å få igjennom en ny klima- og energilov i den amerikanske Kongressen (les bloggpost om det: #ACES). Det er en kamp vi er avhengige av å vinne, så får vi håpe at vi også i Norge er våkne nok til å hindre at det partiet som fornekter klimakrisa får avgjørende innflytelse på regjeringen etter valget til høsten.

Du kan se Melissa Etheridge framføre I Need to Wake Up på Nobelspris-konserten i 2007 her:

Tidligere fredagsblogger: Mrs Potters Lullaby, Lola, Dirty Diana

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...