Gå til hovedinnhold

Fly me to the moon

Serien "fredagsblogger om sanger jeg liker" har hatt pause to feriefredager, men kommer med en ekstraversjon idag grunnet en begivenhet det passer å markere.

Kennedy lanserte visjonen " before this decade is out, of landing a man on the Moon and returning him safely to the Earth" i sin tale til Kongressen den 25. mai 1961. (Kanskje Norges visjon er "innen ti år, å bringe CO2 sikkert tilbake i oljereservoarene"?)

Amerikanerne lyktes, både med å lande en mann på månen og bringe ham sikkert tilbake innen tiårets slutt, den 20. juli 1969 - for 40 år siden idag (Dagbladet, VG). Da passer det bra med låta Fly med to the Moon;

Fly me to the Moon
Det sies at Buzz Aldrin spilte Frank Sinatras versjon av låta, opprinnelig skrevet midt på 50-tallet, på månen under Apollo 11-ferden, og at låta var med på en rundturen rundt månen med Apollo 10 (bilde). Den opprinnelige versjonen hadde allerede vært en hit i nesten ti år i 3/4 takt og i Bossanova-versjon med både Nat King Cole og Doris Day, før Sinatra ga den ut i 4/4 takt på midten av 60-tallet.

Jeg synes Sinatras versjon er den beste, og presenterer den herved som en hyllest til Kennedys visjoner, teknologiens triumf, Neil Armstrongs lille steg og menneskets sprang mot stjernene.

Se den her:



Tidligere musikkblogger: Mrs Potters Lullaby, Lola, Dirty Diana, I need to wake up

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...