Gå til hovedinnhold

Gutteklubben Speed

Da jeg var omlag 10 år, ble jeg medlem av et hemmelig brorskap. Vi sverget troskap til hverandre og hadde endel ritualer. Vi hadde også et skummelt merke som så ut som en avlang, liggende ruter, med dødingehode og navnet på gutteklubben; SPEED.  Vi var en gutteklubb, og vi skulle holde sammen i tykt og i tynt.

Vi hadde også en rekke regler. Det var for eksempel forbudt å danse på fritidsklubben.  Dessuten var det forbudt for jenter i klubblokalet. Brudd på reglene kunne medføre tusk (noen klabberter) eller bot. Høyeste bota var på 25 øre, synes jeg å huske. Her om dagen fant jeg noen av SPEED-merkene våre. Det var moro å tenke tilbake. 

Det jeg ikke synes er like moro, er tanken på at en rekke sentrale samfunnsaktører i ulike slags maktposisjoner driver på, på samme måten - i fullt alvor - i voksen alder.

De har også regler og ritualer, og vi den troskapen, og den tausheten de sverger til hverandre og brorskapet - vet vi svært lite om hvordan gir seg utslag når det gjelder maktutøvelse på ulike nivåer i samfunnet. TV2 skriver:

"Ved begynnelse og avslutning på ethvert losjemøte former medlemmene en såkalt «broderkjede». Det vil si at de stiller seg opp i ring, holder hverandre i hendene og gjentar ordene «Vårt vennskaps faste kjede, evig, evig la bestå»."

TV2 har prisverdig offentliggjort navnene på dem. Her er lista over medlemmene i Trondheim (lenker til byer i resten av landet på samme sida). Greit å vite. Frimurere i Trondheim

En frimurer har fem plikter:

1. Hans plikter mot Gud.

2. Hans plikter mot fedreland og øvrighet.

3. Hans plikter mot Ordenen.

4. Hans plikter mot nesten og mot ordensbrødre.

5. Hans plikter mot seg selv.

Kommentarer

Anonym sa…
Patetisk kritikk av Frimurere.

Populære innlegg fra denne bloggen

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...