Gå til hovedinnhold

Ny fellesskapsregjering etter valget '09

Målingene for den rødgrønne regjeringen er ikke superoppløftende og noe å juble for, men alternativet er til å sove dårlig om natta av.

Høyre og FrP er og blir særinteressepartier for folk med svært god råd, og som ikke ønsker å bidra til utjevning av de økonomiske godene i samfunnet. Det er ikke tilfeldig at Stein Erik Hagen og Ola Mæhle heier på FrP og Høyre.

Om vi får en ny Høyre-regjering, dominert av FrP, vil privatiseringen av økonomien og av den norske velferdsstaten ta virkelig av. En FrP dominert Høyre-regjering vil sørge for å nedskalere de tjenestene vi finansierer i fellesskap innenfor skole, helse, transport og omsorg, for å få råd til skatteletter og ytterligere privatisering. Et slikt samfunnssystem vil favorisere de mest ressurssterke som har råd til å kjøpe seg egne tjenester, mens svært mange vil måtte ta til takke med en utarmet offentlig sektor etter at pengene og talentene rømmer til den betalingsvillige delen av økonomien. Norge vil bli preget av dramatisk økte forskjeller.

Norge trenger en ny fellesskapsregjering med Arbeiderpartiet i spissen etter valget i 2009, og jeg tror Arbeiderpartiet taper på avgiftsdebatter, men tjener på skattedebatter som dreier seg om finansiering av et moderne velferdssamfunn. Det er mer rettferdig å finansiere velferden gjennom skatteseddelen enn ved økte avgifter og en stadig høyere rente for å holde den norske krona og prisene stabile. Det norske folk er istand til å velge mellom skattelette og rettferdig fordeling, men alle lar seg irritere av stadig flere bomavgifter og høyere rente. Det rammer også skjevt og urettferidg. Har blogga om det her.

Få tilsendt oppdateringer fra denne bloggen, ved å trykke her.

Kommentarer

Anonym sa…
Tror du virkelig på det du skriver.Helt utrolig.
Enten driver du valgkamp eller er du bare utrolig lett påvirkelig.

Dette er jo rein propaganda. Vi lever ikke i Nazi tyskland.

Gidder ikke å utdype meg lenger. Dette blir for dumt.
Tom
Det er noe med argumentasjonsevnen til disse sinte folka fra høyresiden... Søtt, men trist.
alauvstad sa…
Veldig treffsikker og etter min mening korrekt skildring av valget vi står overfor neste år. Men Ap (og regjeringen generelt) må bli mye, mye bedre på å markedsføre seg over for velgerne.

Her ligger dessverre FRP langt foran alle de andre partiene.

Og så må vi slippe dumme handlinger som dette med anbud i busstrafikken, så vi kan føle oss trygge på hvor vi har dere rent politisk...

Praktiske handlinger er viktigere enn ord!
Anonym sa…
Det er vel kanskje ikke tilfeldig at millionærer som Kjell Inge Røkke (Aps forbilde som er dømt for korrupsjon, falske opplysninger og grov utroskap), Jens P. Heyerdahl (som med sin tette bånd til ledelsen i LO og Arbeiderpartiet kunne legge ned gruvevirksomheten i Løkken uten protester og som har opprettet "eierløse" selskaper for å berike seg selv, og bygge opp sin egen personlig maktbase. Til slutt kan jo Petter Stordalen blant mange nevnes. Dette er mannen som Økokrim og Arbeidstilsynet kjørte razzia mot fordi arbeiderne fikk arbeidere jobbet for 20-30 kroner timen for å bygge hans nye trend hotell i Oslo.

Jeg er så drittlei denne dobbeltmoralen i Arbeiderpartiet at den gjør meg kvalm.

Kom dere ned på jorda og innse at det ikk er bare rikingene som støtter AP, men også de mest korrupte rikingene.
Anonym sa…
"Kom dere ned på jorda og innse at det ikk er bare rikingene som støtter AP, men også de mest korrupte rikingene."

Hvor får du det fra? De fleste velstående stemmer jo blått, det er jo det som lønner seg for dem!
Anonym sa…
Jeg vil anbefale alle som leter etter forretningslån til Le_Meridian, de hjalp meg med lån på fire millioner dollar for å starte opp quiltingsvirksomheten, og det var raskt. Når jeg fikk et lån fra dem, var det overraskende hvor lett de hadde å jobbe med. De kan finansiere opp til $ 500.000.000.000 (fem hundre millioner dollar) i alle regioner i verden så lenge det kan garanteres 1,9% avkastning på prosjektene. Prosessen var rask og sikker. Det var definitivt en positiv opplevelse. Unngå svindlere her og ta kontakt med Le_Meridian Funding Service On. lfdsloans@lemeridianfds.com / lfdsloans@outlook.com. WhatsApp ... + 19893943740. hvis du leter etter forretningslån.

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .