Gå til hovedinnhold

Julie og Balkissa

Morgenkåseri på NRK P2 torsdag 10. juli 2008 (hør det her).

Visste du at Niger er det landet i verden hvor flest jenter mellom 15 og 19 år blir gravide og får barn? Nesten hver fjerde jente mellom 15 og 19 år får barn i Niger. I Norge er tallet en av hundre.

Hvorfor snakker jeg om dette? Jo, fordi jeg har ei jente på 16 år – Julie – som nå har gått ut av 10. klasse og avslutta med å skrive særoppgave om Niger og Norge.

Og; fordi vi har et fadderbarn – Balkissa – som er ett år eldre enn min sekstenåring. Balkissa bor i Niger. Balkissa drømmer om å bli lærer. Julie vet ikke riktig hva hun skal velge å drømme om. Men siden vi bor langs samme lengdegrad, deler de samme natt, og det skaper en slags nærhet om kveldene. Og jeg tenker at nettopp det er ganske vakkert.

Og for en i overkant politisk engasjert pappa, gjør det godt å få ta del i tankene til en sekstenåring som skriver særoppgave, og som for lengst har revet seg løs fra pappas trygge favn for å sveve rundt i sitt eget og altoppslukende tenåringsunivers, og oppdage at det faktisk fortsatt finnes tegn til intelligent liv der inne imellom sminken, hårsprayen, kravene om å få være ute lengre i helgene, leksemas, Nettby, MSN og den utstanselig lydstrømmen fra musikkmobilen.

Ja, for det er ikke alltid like lett å bevare roen når man en travel morgen har havna sist i en endeløs dusjkø og står blåfrossen og tvinger en halvstivna sjampo ut av håret, mens frostrøyken stiger fra dusjkabinettet og du samtidig må jage tenåringene ut av huset slik at de rekker skolen med et nødskrik etter all pyntingen og sminkingen.

Det er da jeg maner fram bildet av den bittelille jenta på tre år som en morgen for mange år siden med funklende blikk slo armene om meg og sa: - Pappa – prinsen min.

Og midt i det smilet som brer seg om munnen min, kjenner jeg lengselen etter at den stormfulle satellitten av en sekstenåring skal finne sin egen bane og falle til ro i.

For det er krevende å ha tenåringer i huset. Spesielt når den norske ungdomsskolen i stor grad overlater ansvaret for læringen til ungdommene selv med 14 dagers lekseplaner, prosjektarbeid og enorme mengder lekser, samtidig som puberteten herjer kroppene, fritidsaktivitetene krever sterkere tilstedeværelse og venner betyr ALT.

Alt dette har krevd sterkere tilstedeværelse fra oss som voksne. Det har vært interessant. Ikke minst fordi vi har oppdaga at humøret stiger hos en sekstenåring som får tydeligere grenser og slipper å bruke så mye energi på å finne ut hvor grensene går, selv om de ikke alltid overholdes. Men også fordi det er et privilegium å få bli en del i en sekstenårings liv og betraktninger. Da forstår sjøl en pappa på 38 år den enkleste ting.

Som for eksempel at en tilsynelatende sjølopptatt, grensesprengende og bråkete tenåring er både liten og stor på en gang.

Og han får vite at sekstenåringen sin drømmer at Balkissa der nede i Niger slipper å bli gravid før hun fyller 19, slik at hun kan få oppfylt sin drøm om å bli lærer.

Mens hun selv – egentlig og mest av alt – forsøker å bli sett. Og en dag skjer det; som den hun er. Og det er akkurat i det øyeblikket at knopper brister og våren fullbyrdes.

Kommentarer

Dette var jævelig bra Tore. Jeg valgte å høre det fremfor å lese det.

Skal legge ut lenker til det en av dagene.

PS: Du må lese deg opp på hva som er breddegrader og hva som er lengdegrader.
Takk og takk! Ellers jepp. Har nok tenkt riktig angående lengde- og breddegrad, men sagt feil :-)

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .