Å omgås tabloidene kan være en utmattende oppgave. Idag har Adressa starta en bydebatt om hvorvidt det er fornuftig å innføre Rushtidsavgift på bussen i Trondheim. Forsåvidt en interessant debatt, isolert sett. De er bare det at INGEN har foreslått det, bortsett fra Adressas journalist.
Bare for å understreke det: - Det skal ikke innføres rushtidsavgift på bussen i Trondheim!
Hvordan et forslag om LAVERE busspriser utenom det tidspunktet de fleste skal på jobb, skole eller Universitet kan framstilles som en avgift, er uforståelig for undertegnede.
Tvert imot var hele poenget fra Team Trafikk, som det ble understreket for Adressa(!), å vurdere varierende takster for å spre trafikkmengden som når toppen rundt klokken 08 om morgenen. For busselskapet er det en krevende og kostnadskrevende jobb å få effektiv utnyttelse av både bussmateriell og sjåfører, når det må tas høyde for at alle skal på jobb og skole samtidig. Om busselskapet sparer penger på dette, må besparelsen komme passasjerene som kan reise grytidlig eller litt senere på jobb eller skole til gode i form av lavere pris.
Et mer fleksibelt billettsystem blir mulig når det innføres elektronisk billettering på bussene. Da bør det også vurderes å gjøre som i feks Oslo, der det koster 20 kroner for de som har betalt billett på forhånd, og 30 kroner for de som betaler på bussen. Samtidig bør det vurderes å la de med forhåndskjøpte billetter og kort gå inn bak. Da slipper sjåførene å bruke så mye tid på å selge billetter, og bussene kan bruke mindre tid på holdeplassene og dermed komme seg raskere til byen.
At Adresseavisen bevisst misforstår dette, er fordummende og skaper liksomdebatter om noe som er ikke-tema. Ikke alle sider ved tabloid-journalistikken bør adopteres sjøl om avisa er blitt mindre og bedre i format.
Bare for å understreke det: - Det skal ikke innføres rushtidsavgift på bussen i Trondheim!
Hvordan et forslag om LAVERE busspriser utenom det tidspunktet de fleste skal på jobb, skole eller Universitet kan framstilles som en avgift, er uforståelig for undertegnede.
Tvert imot var hele poenget fra Team Trafikk, som det ble understreket for Adressa(!), å vurdere varierende takster for å spre trafikkmengden som når toppen rundt klokken 08 om morgenen. For busselskapet er det en krevende og kostnadskrevende jobb å få effektiv utnyttelse av både bussmateriell og sjåfører, når det må tas høyde for at alle skal på jobb og skole samtidig. Om busselskapet sparer penger på dette, må besparelsen komme passasjerene som kan reise grytidlig eller litt senere på jobb eller skole til gode i form av lavere pris.
Et mer fleksibelt billettsystem blir mulig når det innføres elektronisk billettering på bussene. Da bør det også vurderes å gjøre som i feks Oslo, der det koster 20 kroner for de som har betalt billett på forhånd, og 30 kroner for de som betaler på bussen. Samtidig bør det vurderes å la de med forhåndskjøpte billetter og kort gå inn bak. Da slipper sjåførene å bruke så mye tid på å selge billetter, og bussene kan bruke mindre tid på holdeplassene og dermed komme seg raskere til byen.
At Adresseavisen bevisst misforstår dette, er fordummende og skaper liksomdebatter om noe som er ikke-tema. Ikke alle sider ved tabloid-journalistikken bør adopteres sjøl om avisa er blitt mindre og bedre i format.
Kommentarer