Gå til hovedinnhold

HUFF!

Å omgås tabloidene kan være en utmattende oppgave. Idag har Adressa starta en bydebatt om hvorvidt det er fornuftig å innføre Rushtidsavgift på bussen i Trondheim. Forsåvidt en interessant debatt, isolert sett. De er bare det at INGEN har foreslått det, bortsett fra Adressas journalist.

Bare for å understreke det: - Det skal ikke innføres rushtidsavgift på bussen i Trondheim!

Hvordan et forslag om LAVERE busspriser utenom det tidspunktet de fleste skal på jobb, skole eller Universitet kan framstilles som en avgift, er uforståelig for undertegnede.

Tvert imot var hele poenget fra Team Trafikk, som det ble understreket for Adressa(!), å vurdere varierende takster for å spre trafikkmengden som når toppen rundt klokken 08 om morgenen. For busselskapet er det en krevende og kostnadskrevende jobb å få effektiv utnyttelse av både bussmateriell og sjåfører, når det må tas høyde for at alle skal på jobb og skole samtidig. Om busselskapet sparer penger på dette, må besparelsen komme passasjerene som kan reise grytidlig eller litt senere på jobb eller skole til gode i form av lavere pris.

Et mer fleksibelt billettsystem blir mulig når det innføres elektronisk billettering på bussene. Da bør det også vurderes å gjøre som i feks Oslo, der det koster 20 kroner for de som har betalt billett på forhånd, og 30 kroner for de som betaler på bussen. Samtidig bør det vurderes å la de med forhåndskjøpte billetter og kort gå inn bak. Da slipper sjåførene å bruke så mye tid på å selge billetter, og bussene kan bruke mindre tid på holdeplassene og dermed komme seg raskere til byen.

At Adresseavisen bevisst misforstår dette, er fordummende og skaper liksomdebatter om noe som er ikke-tema. Ikke alle sider ved tabloid-journalistikken bør adopteres sjøl om avisa er blitt mindre og bedre i format.

Kommentarer

Yngve Brox sa…
Hehe! Sånn kan det gå. Velkommen etter i bloggverdenen. :-)

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden...

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...