Gå til hovedinnhold

Særdeles underlig av Statnett

Ifjor høst innførte Statnett eget prisområde i Midt-Norge (NO2). Begrunnelsen var at i perioder med strøm-mangel i Midtnorge (som det kan bli mye av framover), er det viktig med litt høyere strømpris i Midtnorge, slik at man sikrer at kraftprodusentene både innen regionen, og utenfor, selger strømmen sin til Midtnorge der det er mest lønnsomt å selge. Fornuftig nok, sjøl om vi mener det bør være et tak på denne prisforskjellen på maksimalt ett halvt øre.

Men hva skjer nå: Joda - i en periode der vi nærmest har drukna i regn og magasinene er fulle, så er strømprisen HØYERE i Midt-Norge enn i Sør-Norge (http://www.nordpoolspot.com) - SJØL OM STRØMFLYTEN NÅ GÅR UT AV REGIONEN! (http://www.statnett.no/default.aspx?ChannelID=1068)

Etter en regnfull sommer sørpå, fikk i det minste søringene ta del i historisk lave strømpriser - hvorfor skal ikke vi få det?? Da jeg besøkte Thamshavn verk i august, ble jeg fortalt at differansen i pris mellom Sør-Norge og Midtnorge utgjorde 2 millioner kroner bare i august for Elkem Thamshavn!

Situasjonen er faktisk blitt slik at strøm fra Midtnorge - laget av endeløst med regn den siste måneden - nå selges billig sørpå, mens prisen her hjemme henger igjen. Dette kommer på toppen av ei lenge varsla strømkrise i Midtnorge. Svaret fra Statnett er å planlegge ei kraftledning gjennom verdensarven Geiranger, og i realiteten avblåse strømkrisa i Midtnorge med denne ledningen kombinert med strømpriser som er så høye at store industribedrifter må stenge for å frigjøre kraft.

Jeg må si at tålmodigheten med de myndighetene som har ansvar for å rådgi Storting og regjering er nådd. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...