Gå til hovedinnhold

Slå ring om mammapermen - styrk pappapermen

Høyre og Venstre forsvarer i Adressa 9. november at Stortinget svekker mødrenes mulighet for å amme i tråd med Helsedirektoratets råd, fordi de mener far i praksis må forbeholdes mer tid første leveår enn mor. Mor har 3 uker før fødsel og 15 uker mammaperm etter fødsel. Far rett til 2 uker omsorgspermisjon rett etter fødsel og 15 uker pappaperm. 16 uker fordeles av foreldrene, men om mor føder etter termin, tas permisjon fra disse ukene, slik at maksperioden mor kan være hjemme forkortes (altså fra maks 31 uker=7 måneder). Jeg er sterkt uenig i at dette er en god løsning, og jeg skal være litt personlig.

Jeg har fire barn. De er født over et tidsspenn hvor pappapermen gledelig nok har blitt stadig lengre. Jeg har selv vært med på å kjempe for det på landsmøter i Arbeiderpartiet, innen LO og jeg brukte taletiden min på Europeisk LO sin Kongress i Helsinki på slutten av 90-tallet for å snakke opp pappapermen som kampsak for menn i fagbevegelsen i Europa og EU. Pappapermen har endret Norge til det bedre.

Da barn nummer tre i rekken ble født i 2002, jobbet kona mi i Bodø, mens vi bodde i Trondheim med de to andre barna. Foreldrepermisjonen var da 42 uker med 100 prosent lønn. Pappapermen var på fire uker.

Jeg tok kun de fire ukene, selv om jeg kunne tenkt meg mer. Årsaken var åpenbar. I det øyeblikket kona begynte på jobb, ble det slutt på amminga. Ikke kunne jeg fly opp til Bodø i ammepausene, og ikke kom hun tilbake på ettermiddagene og natten. Dessuten ville jeg jo bli alene med barna i de samme hverdagene.

Med dagens tredeling måtte kona mi ha begynt på jobb og slutta amminga etter 31 uker (7 måneder). Det er både kortere tid enn Helsedirektoratet anbefaler, men det er også alt for kort tid med tanke på at hun ikke kom hjem om ettermiddagene. Så er det ikke slik at alle mødre bor i flyavstand, slik at det er lettere å ta ammepause enn i vårt tilfelle.
Til det vil jeg si to ting:
1. Det er svært mange mødre som har en jobbsituasjon hvor det rett og slett er krevende å få tatt ammepauser, selv om arbeidsgiver plikter å legge til rette.

2. Pappapermen skal ikke brukes til å pendle hjem-mors jobb for far og barn. I mange tilfeller vil jo det ta halve dagen. Ikke alle har har to biler og ikke alle mødre jobber i nabolaget.

Min historie er bare ett eksempel av mange på hvorfor barnefamiliene fordeler foreldrepermisjonen ulikt. Stadig fler velger 100 pst lønn siden det blir for dyrt med 80 pst i etableringsfase med høye bo- og leveutgifter. De fleste velger at mor får hele fellesdelen fordi hun trenger mer restitusjon enn far etter fødsel og mange trenger tid for å restituere nok til å nyte tiden sammen med barnet. I flere familier tar ikke far ut hele pappapermen siden fedre i snitt er eldre enn mødrene og ofte er den som tjener mest, slik at den økonomiske byrden blir for stor, eller far kan ikke ta ut mer perm, fordi mor jobber deltid og far dermed får avkorting på sin permisjon. Når faren ikke tar hele pappapermen, faller de overskytende ukene bort fra familien. De faller bort for barnet.

Stortinget finansierer også tredelingen med denne forventningen; at fedrene ikke fullt tar ut 15 uker, slik at de overskytende ukene faller bort fra finansieringen og dermed fra familiene og for barnet. Det står svart på hvitt i det saksgrunnlaget som Stortinget fikk til behandling fra regjeringen. Jeg har skrevet om det i en tidligere bloggpost (se her: Uklokt å fikle med mammapermen).

Helsedirektoratet anbefaler amming i minst 35 uker (8 måneder). Det er et råd Stortinget bør lytte til. 

ESA har anmeldt Norge for diskriminering fordi vi nekter å gi over 6000 fedre pappaperm på grunn av reglene vi har laget (se her: - Får ikke lønnet pappapermisjon). Det er faktisk helt uforståelig at Stortinget ikke retter opp dette før noe annet, hvis det er slik at de er bekymret for at det er for få fedre som har pappaperm. For meg svinner troverdigheten hos de som argumenterer for maks 7 måneder mammaperm fordi far må tar mer permisjon, så lenge regjeringen anker ESAs pålegg om å rette opp i dette.

Jeg tenker at Stortinget må korrigere kartet etter virkeligheten og starte arbeidet med å annulere tredelingen. Mitt innspill er at de politiske partiene på Stortinget bør gjøre dette:
- Pappaperm til de over 6000 fedrene som idag ikke får det
- 12, evt 14 uker til far (14 om man utvider samlet permisjonstid)
- Mulighet for 35 uker til mor, inkludert fellestiden i punktet under.
- 2 uker betalt omsorgspermisjon for far sammen med mor og barn rett etter fødsel, med mulighet for å utvide inntil 4 uker, for de som ønsker.

Vi trenger å få opp fødselsratene igjen, derfor er dette på sikt lønnsom politikk.

Kommentarer

Unknown sa…
Takk for gode tanker!

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .