Om de omlag tilsammen 9000 menneskene som bor på Hitra og Frøya ikke hadde hatt veiløsninger for å eksportere de 230 000 tonene med laks, måtte de hver og en ha spist 25,5 tonn laks i året. Det sier seg selv at all denne laksen må eksporteres, og da nytter det ikke med en simpel fergeløsning.
Sendte denne mailen til NRK Dagsrevyen etter oppslaget om fastlandsforbindelser idag:
NRK Dagsrevyen hadde i dag et oppslag hvor de sauser sammen likt og ulikt om utviklingen i øysamfunn som får fastlandsforbindelse. TV-innslaget gir inntrykk av at fastlandsforbindelser nærmest er penger ut av vinduet, og det nyanserer lite. På kartet som presenteres, er feks Hitra og Frøya i Sør-Trøndelag plottet inn, tross nesten 10 prosent befolkningsvekst på disse øyene. Dette er opplysninger som Dagsrevyen allerede har, for tallene er skrevet inn på kartet i nettsaken som NRK har lagt inn, om du trykker på Hitra og Frøya, men Dagsrevyen vil kanskje ikke forvirre seerne med for mye fakta? (Nettsaken: Folk flytter fra øyene tross milliarder til bru)
Hitra og Frøya, lik mange andre øysamfunn og kystkommuner sørger for svære eksportinntekter fra havbruk til landet vårt hvert år. Bare fra Hitra og Frøya alene går det 12 400 vogntog(!) fulle av laks hvert år. Dette tilsvarer omlag 230 000 tonn laks (2012) til en eksportverdi av 7 mrd kroner.
Dette er inntekter til landet vårt som finansierer langt mer enn fastlandsforbindelsen til disse øyene (hvor befolkningen forøvrig har betalt bompenger også). Kanskje finansierer deler av disse pengene også deler av NRK, som bør være langt mindre opptatt av vinkling og mer opptatt av å fortelle samfunnet dere formidler til, hvordan vi i dette landet er gjensidig avhengige av hverandre.
Norge er steinrikt på naturressurser fra, i og under havet. Disse ressursene må det bo folk i nærheten av om vi skal kunne høste dem. Skal det bo folk der, må det legges til rette for det, blant annet gjennom gode veiløsninger. Om de omlag tilsammen 9000 menneskene som bor på Hitra og Frøya ikke hadde hatt veiløsninger for å eksportere de 230 000 tonene med laks, måtte de hver og en ha spist 25,5 tonn laks i året. Det sier seg selv at all denne laksen må eksporteres, og da nytter det ikke med en simpel fergeløsning.
Norge tjener på at vi har levende lokalsamfunn der vi høster av naturressursene. I samspill med kunnskapsmiljøene og servicefunksjonene i byene gjør dette Norge til et særdeles vellykket og rikt land. NRK bør formidle dette bedre, framfor en ensidig framstilling med kritikk av verdifulle og svært lønnsomme samferdselsprosjekter langs kysten vår.
Det finnes nok av reportasjer hvor sentrale media nærmest drukner i sin egen navlelo i beskrivelsen av landet nord for Sinsen-krysset, om ikke NRK skal begynne med det samme.
Mvh
Tore O. Sandvik
Fylkesordfører
Sør-Trøndelag
- Posted using BlogPress from my iPad
Sendte denne mailen til NRK Dagsrevyen etter oppslaget om fastlandsforbindelser idag:
NRK Dagsrevyen hadde i dag et oppslag hvor de sauser sammen likt og ulikt om utviklingen i øysamfunn som får fastlandsforbindelse. TV-innslaget gir inntrykk av at fastlandsforbindelser nærmest er penger ut av vinduet, og det nyanserer lite. På kartet som presenteres, er feks Hitra og Frøya i Sør-Trøndelag plottet inn, tross nesten 10 prosent befolkningsvekst på disse øyene. Dette er opplysninger som Dagsrevyen allerede har, for tallene er skrevet inn på kartet i nettsaken som NRK har lagt inn, om du trykker på Hitra og Frøya, men Dagsrevyen vil kanskje ikke forvirre seerne med for mye fakta? (Nettsaken: Folk flytter fra øyene tross milliarder til bru)
Hitra og Frøya, lik mange andre øysamfunn og kystkommuner sørger for svære eksportinntekter fra havbruk til landet vårt hvert år. Bare fra Hitra og Frøya alene går det 12 400 vogntog(!) fulle av laks hvert år. Dette tilsvarer omlag 230 000 tonn laks (2012) til en eksportverdi av 7 mrd kroner.
Dette er inntekter til landet vårt som finansierer langt mer enn fastlandsforbindelsen til disse øyene (hvor befolkningen forøvrig har betalt bompenger også). Kanskje finansierer deler av disse pengene også deler av NRK, som bør være langt mindre opptatt av vinkling og mer opptatt av å fortelle samfunnet dere formidler til, hvordan vi i dette landet er gjensidig avhengige av hverandre.
Norge er steinrikt på naturressurser fra, i og under havet. Disse ressursene må det bo folk i nærheten av om vi skal kunne høste dem. Skal det bo folk der, må det legges til rette for det, blant annet gjennom gode veiløsninger. Om de omlag tilsammen 9000 menneskene som bor på Hitra og Frøya ikke hadde hatt veiløsninger for å eksportere de 230 000 tonene med laks, måtte de hver og en ha spist 25,5 tonn laks i året. Det sier seg selv at all denne laksen må eksporteres, og da nytter det ikke med en simpel fergeløsning.
Norge tjener på at vi har levende lokalsamfunn der vi høster av naturressursene. I samspill med kunnskapsmiljøene og servicefunksjonene i byene gjør dette Norge til et særdeles vellykket og rikt land. NRK bør formidle dette bedre, framfor en ensidig framstilling med kritikk av verdifulle og svært lønnsomme samferdselsprosjekter langs kysten vår.
Det finnes nok av reportasjer hvor sentrale media nærmest drukner i sin egen navlelo i beskrivelsen av landet nord for Sinsen-krysset, om ikke NRK skal begynne med det samme.
Mvh
Tore O. Sandvik
Fylkesordfører
Sør-Trøndelag
- Posted using BlogPress from my iPad
Kommentarer
Det bygges dyrt der folk flytter fra.
http://www.nettavisen.no/nyheter/article3603860.ece
Og så bygges det ikke i nærheten av det som trengs der folk flytter til.
Time for a change!