Gå til hovedinnhold

Super Tuesday

I natt norsk tid er det Super Tuesday i primærvalgkampen i USA. Riktignok er ikke dagen så super som den pleide å være, for i år er det kun 10 stater som stemmer mot 24 i 2008. Uansett; det er nesten 450 delegater i spill i natt, av de 1144 som trengs for å vinne den republikanske nominasjonen.

Det er partimøter (caucus) som velger delegater i (delegater i parantes):
Alaska (27)
Idaho (32)
North Dakota (28)

Romney vant Alaska i 2008. Vanskelig å spå vinner i år. I Idaho er det flust av mormonere - de stemmer på Romney. North Dakota er helt åpen.

Det er primærvalg i:
Georgia (76)
Massachusetts (41)
Ohio (66)
Oklahoma (43)
Tennessee (58)
Vermont (17)
Virginia (49)

Georgia er hjemstaten til Newt Gingrich, så den tar han lett. Massachusetts er Romneys hjemstat, så den tar han. Romney tar også Vermont, som er østkyst-stat og han vil vinne Virginia , hvor det kun er ham og Ron Paul som er registrert som kandidater. Virginia forøvrig en viktig vippestat ved presidentvalget i oktober.

Jeg tror Santorum vinner Oklahoma og Tennessee, den siste bør ham i det minste vinne.

Da gjenstår Ohio, som er den viktigste staten å vinne. Santorum har ledet stort inntil for ei uke siden. Deretter har det vært jevnt, og de siste dagene har Romney fått en knapp ledelse. Jeg tror han er i siget og vinner til slutt, som i Michigan.

Ohio er superviktig som vippestat i oktober. Taper Romney der nå, vil nok mange lure på om han er valgbar.

Selv om supertirsdagen er blitt litt mindre super, er det vel mye som tyder på at Romney fjerner tvilen om hvem som blir kandidat etter i natt, selv om Santorum kan plukke opp Alabama, Kansas og Mississippi neste tirsdag. Litt synd, for det har vært underholdende :-)

Siste: En skikkelig rysare i Ohio, men ser ut til at Romney tar den hjem med et nødskrik til slutt. Leder med 6-7000 stemmer (av nesten 1 million!) når 95 % er talt opp. Men svekket mot Obama, er han blitt når han ikke bærer denne vippestaten bedre. Det lover godt i oktober.

- Posted using BlogPress from my iPad

Kommentarer

Håkon sa…
Hei Tore.
Jeg så på litt i natt, omtrent til Ohio var avklart.
Jeg også talen til Santorum og til Romney rett etterpå. Og jeg må si jeg blir kvalm.

Sontorum som snakket om hvordan Obamacare får folk til å kjøpe forsikringer de ikke vil ha.
Om at landet består av "slike som dere" ha han til Hillbilliene i Staubenville Ohio. Dårlig utdannet folk som ikke har greie på noe annet enn sitt lokalmiljø med andre ord.
Han freste mot staten som la seg opp i folks privatliv. Som helse og omsorg. "Vi skal vise dem at slike som dere deltar i frivillighet, i kirker og lokalsamfunn og gir den omsorgen vi trenger".
Tror ikke noen av dem i salen noen gang så mye som har snakket med en sort person. Med kanskje unntak i kassa i lokalbutikken...

Så kommer Romney. Han var mer generell og man skjønner at han må søke til både høyre og venstre. Han snakket selvfølgelig også mot Obamacare og statsmakten. Men, mest om landet. Hvor historiske de er. At de lever i den beste og samtidig mest utfordrende tiden noen gang osv. Og så sier han "Vi er ikke et folk som går rundt og unnskylder oss for hvem vi er!". Jeg hoppet i stolen. Om USA feilbomber barn i Afghanistan kan man altså ikke så mye som vente en unnskyldning.
Her lukter man en konfrontasjonslinje vi i verden ikke trenger nå.

Begge kandidater kritiserer Obama for statsgjelden. Begge har løsninger. Skattelette til "Jobcreators" var Santorums opplegg. Eller til de rike om du vil. De som skaper jobber gjør en bra innsats. Jeg er enig i det. Men - problemet er at de lager jobbene i Mexico og Kina!
Et delt system der man skattelegger penger investert i utlandet og ha lette/skattefritak for innlands er kanskje en ide. Men - sånt ligger langt over hans intellekt og er i allefall ikke det de som betaler valgkampen hans sin agenda.
Romney sa at han er flink i business og har en plan. 20% skattelette til alle! Med en gang! Det er løsningen!

Jeg undres : Sett at det virker. Og man får flere i arbeid. Hvordan skal da staten betale sin gjeld om man ikke får skatteinntekter?

Og så har vi den tredje aktuelle kandidaten, da. Obama.
Han lovte change og ikke noe har forandret seg.
Mer gjeld er tatt opp og han får ikke gjennomslag i det hele tatt for sin politikk.

Jeg tenker : 3 kandidater. Hvor vi ikke ønsker oss noen av dem.

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .