Gå til hovedinnhold

Kunst og rettferdig resultat på Camp Nou

La gå at det andre gule til Van Persie var for strengt (VG), men det avgjorde ikke kampen. Arsenal kunne ha gått videre, men det ville i så fall vært et røvertokt mot fotballen uten sidestykke.

Det er bare å lese kampstatistikken under, så ser man det. Barca hadde ti avslutninger på mål - Arsenal ingen, for målet til Arsenal var selvmål. Andremålet til Xavi var intet mindre enn kunst - uansett sjanger. Barca hadde ballen i nesten 50 minutter, Arsenal i 22 minutter, og det med ballgeniet Fabregas (VG) på banen.

Arsenal spilte en fantastisk forsvarskamp, men heldigvis vant den kreative fotballen. Og det kunne vært flere mål. Geniale gjennomspill fra Messi og utrolige kombinasjoner med Dani Alves på høyresiden skapte fotball som ingen har sett det før.

Arsenal savnet nok hurtigtoget Walcott, og Barca savna Puyol og Pique. Persie fikk rødt, og Messi burde fått straffe da han ble klippa ned på sekstenmeteren i første omgang. Barca var best i to kamper og rettferdigheten seiret.

Statistikken er hentet fra UEFA.

Match statistics

BarcelonaArsenal
3Goals scored1
10Attempts on target0
7Attempts off target0
5Corners2
49' 3''Possession (time)22' 41''
68Possession (%)32
8Fouls committed19
0Yellow cards5
0Red cards1

Se situasjoner og mål fra kampen her:


Kommentarer

jorgenk sa…
Selvfølgelig avgjør det røde kortet kampen, det virker som om det er vanskelig nok å spille mot Barca med elleve mann, med bare ti virker det som en uoverkommelig oppgave. Barca er et av verdens beste lag, burde være overflødig for dem å få håndsrekninger fra dommerstanden.

Populære innlegg fra denne bloggen

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...