Gå til hovedinnhold

Kan spare 130 mrd ved å satse på kollektivtrafikk i de store byområdene

En rapport som Urbanet Analyse har laget for KS og fylkeskommunene dokumenterer at befolkningsveksten rundt de ni største byområdene i Norge vil skape kollaps i trafikken om det ikke gjennomføres massive investeringer i samferdsel i disse områdene fra neste periode av Nasjonal Transportplan (NTP). Pr i dag er det kun togtrafikken av kollektive reisemidler som ligger inne som eget programområde i NTP. Det anslås 2 millioner flere reiser pr dag i disse byområdene i 2030 målt mot 2010.

Rapporten dokumenterer gjennom tre scenarier at om det foretas et kraftig løft innen kollektivtrafikk, så kan vi spare 130 mrd kroner innen 2030, framfor å fortsette dagens trend med moderat vekst i kollektivtrafikk og fortsatt vekst i biltrafikken. I tillegg utgjør de miljømessige besparelsene om lag 25 mrd (2,2 mrd/år) kroner i samme periode om man satser kollektivt framfor fortsatt privatbilvekst.

Alternativet med å ikke bygge ut transportårene for å møte befolkningsveksten i disse byområdene, vil koste samfunnet opp mot 24 mrd kr per år i form av køkostnader.

Urbanet Analyse peker på et investeringsbehov på ca 140 mrd kroner for å møte befolkningsveksten med miljømessige transportmidler (sykkel og kollektivtrafikk), mens det vil koste ca 270 mrd å fortsette dagens fordeling mellom reisemidlene. Skal kun privatbilen stå for transportveksten, vil prisen bli om lag 290 mrd.
  • Skal vi unngå kollaps i trafikken rundt de store byområdene, må Stortinget samle seg om en massiv satsing på kollektivtrafikk i byområdene i neste periode for Nasjonal Transportplan (NTP).
  • Kollektivtrafikk må inn som eget programområde i neste NTP, og fylkene er helt avhengige av at staten tar et større ansvar for finansieringen av kollektivtrafikken i de ni største byområdene. Dette vil også bli tema på Arbeiderpartiets landsmøte.
Hele rapporten finner du her: Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden...

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...