En rapport som Urbanet Analyse har laget for KS og fylkeskommunene dokumenterer at befolkningsveksten rundt de ni største byområdene i Norge vil skape kollaps i trafikken om det ikke gjennomføres massive investeringer i samferdsel i disse områdene fra neste periode av Nasjonal Transportplan (NTP). Pr i dag er det kun togtrafikken av kollektive reisemidler som ligger inne som eget programområde i NTP. Det anslås 2 millioner flere reiser pr dag i disse byområdene i 2030 målt mot 2010.
Rapporten dokumenterer gjennom tre scenarier at om det foretas et kraftig løft innen kollektivtrafikk, så kan vi spare 130 mrd kroner innen 2030, framfor å fortsette dagens trend med moderat vekst i kollektivtrafikk og fortsatt vekst i biltrafikken. I tillegg utgjør de miljømessige besparelsene om lag 25 mrd (2,2 mrd/år) kroner i samme periode om man satser kollektivt framfor fortsatt privatbilvekst.
Alternativet med å ikke bygge ut transportårene for å møte befolkningsveksten i disse byområdene, vil koste samfunnet opp mot 24 mrd kr per år i form av køkostnader.
Urbanet Analyse peker på et investeringsbehov på ca 140 mrd kroner for å møte befolkningsveksten med miljømessige transportmidler (sykkel og kollektivtrafikk), mens det vil koste ca 270 mrd å fortsette dagens fordeling mellom reisemidlene. Skal kun privatbilen stå for transportveksten, vil prisen bli om lag 290 mrd.
Rapporten dokumenterer gjennom tre scenarier at om det foretas et kraftig løft innen kollektivtrafikk, så kan vi spare 130 mrd kroner innen 2030, framfor å fortsette dagens trend med moderat vekst i kollektivtrafikk og fortsatt vekst i biltrafikken. I tillegg utgjør de miljømessige besparelsene om lag 25 mrd (2,2 mrd/år) kroner i samme periode om man satser kollektivt framfor fortsatt privatbilvekst.
Alternativet med å ikke bygge ut transportårene for å møte befolkningsveksten i disse byområdene, vil koste samfunnet opp mot 24 mrd kr per år i form av køkostnader.
Urbanet Analyse peker på et investeringsbehov på ca 140 mrd kroner for å møte befolkningsveksten med miljømessige transportmidler (sykkel og kollektivtrafikk), mens det vil koste ca 270 mrd å fortsette dagens fordeling mellom reisemidlene. Skal kun privatbilen stå for transportveksten, vil prisen bli om lag 290 mrd.
- Skal vi unngå kollaps i trafikken rundt de store byområdene, må Stortinget samle seg om en massiv satsing på kollektivtrafikk i byområdene i neste periode for Nasjonal Transportplan (NTP).
- Kollektivtrafikk må inn som eget programområde i neste NTP, og fylkene er helt avhengige av at staten tar et større ansvar for finansieringen av kollektivtrafikken i de ni største byområdene. Dette vil også bli tema på Arbeiderpartiets landsmøte.
Kommentarer