Igår la Jernbaneverket og det svenske Trafikverket fram en mulighetsstudie, som viser det vi alle vet; det er fornuftig på alle måter å kjøre elektrisk-, framfor dieseltog - også på strekningen Storlien-Trondheim. Både persontrafikken, men ikke minst godstrafikken, vil øke kraftig om vi får et helhetlig togsystem som kan kjøre med samme type lokomotiv mellom Norge og Sverige.
En elektrifisering av Meråkerbanen/Atlantbanan, vil gi muligheten for at svenskenes supre X2000-tog kan kjøre fra Stockholm med Trondheim som endepunkt, framfor å tømme seg for passasjerer i Åre, for så å kjøre nærmest tomme til Storlien for å snu å kjøre tilbake fra Åre med fulle tog til Stockholm og stoppene underveis.
Om vi ser enda videre på det, kan disse togene forsette sørover fra Trondheim til Oslo, og så videre til Stockholm, og også ha et tog som kjører tilsvarende rundtur - motsatt vei. Og vips, så kan SJ og NSB etablere et samarbeid om togmateriell som sparer begge for både vedlikeholdskostnader og investeringer, samtidig som vi får bedre togkvalitet og høyst sannsynlig langt flere reisende.
For svenskene vil en elektrifisering også kunne avlaste godsstrømmene nord-sør i landet, samt Gøteborg som havn, ved at mer av godset kan gå øst-vest til ei ny havn hos oss. Men da må vi greie å stokke bena slik at vi legger jernbanens godsterminal ved sjøen.
Sendrektighet i Norge
Svenskene forteller at det tar 1-2 år å henge opp en kjøreledning på en strekning av lengde vi snakker om. Så må den selvfølgelig først planlegges og prosjekteres. Med andre ord burde det være mulig å ha Meråkerbanen ferdig elektrifisert og operativ fra 2015. Men når vi spør Jernbaneverket om tidsperspektivet på dette i Norge, er svaret at dette kan vi kanskje komme igang med om en tolv års tid(!). Dette skyldes flere ting;
- Planarbeidet i Norge tar evigheter og prosessene er rigide og lite oversiktlige
- Våre nasjonale politikere mener det ikke er bevist at det er fornuftig å elektrifisere togstrekninger mellom Norge og Sverige i 2010. Mulighetsstudien skal kun være et innspill vurderingen om man skal elektrifisere.
- Jernbaneverket mangler kapasitet etter år med manglende prioritering. Færre har hatt lyst til å bli jernbaneingeniører og mange har sluttet å jobbe med jernbane når ingen politikere i Norge var villige til å bruke penger over flere år. Når de rødgrønne nå har økt aktiviteten betydelig, forsvinner alle ressursene i Jernbaneverket til de store prosjektene - og de ligger rundt Oslo.
Forskuttering?
For å få fart på elektrifiseringen av Meråkerbanen ønsker vi i Sør-Trøndelag nå å forskuttere planlegging og prosjektering av strekningen. Vi inviterer med oss Nord-Trøndelag, kommunene langs strekningen og svenskene til å etablere et prosjekt eller selskap/bolag som kan lede arbeidet og bestille planlegging og prosjektering så raskt som mulig. Stortinget har før åpnet for at departementet kan godkjenne en slik forskuttering (Østfold fylke og Moss kommune har forskuttert detaljprosjektering av jernbanetunnel på Østfoldbanen), og vi forutsetter at dette også må gjelde for oss litt lenger unna Oslogryta.
Trønderbanen
En elektrifisering av Meråkerbanen fører automatisk til at jernbanen blir elektrisk helt til Hell, og det vil også forløse resten av strekningen opp til Steinkjer, slik at Trønderbanen også blir elektrisk. Og nettopp dette haster, for dieseltogene er gamle og svært dyre i drift, og NSB må kjøpe nye. Om det da ikke henger elektriske kjøreledninger på Trønderbanen, må de kjøpe nye dieseltog, og da er farsen komplett.
Svenskene er svært opptatt av å få på plass elektrisk tog på denne strekningen. De har gjort jobben på svensk side, og det er faktisk litt flaut å sitte fra norsk side å presentere hvor lang tid det normalt skal ta i Norge å få på plass denne usle lille strekningen.
Blei intervjua av SVT i Østersund igår. Se her:
Kommentarer