Gå til hovedinnhold

Billigere buss i Trondheimsregionen

Fra nyttår setter vi ned prisene på buss i Trondheimsregionen. Dette kan vi gjøre selv om de underliggende kostnadene for kollektivtrafikk har økt langt mer enn vi er kompensert for de siste årene, og selv om vi har holdt prisene på måneds- og klippekort stabile - tross generell prisvekst i samfunnet.

Alt dette koster penger, men på grunn av Miljøpakken i Trondheim, får vi tildelt nesten 100 millioner kroner i året, over fire år, som belønningsmidler til kollektivtrafikken - samt at Miljøpakken gir inntekter som kan brukes til å øke miljøvennlig transport med buss og trikk.

FrP er imot hele Miljøpakken, og det er synd at Høyre for å tekkes FrP heller ikke ville være med på Klimaforliket i Trondheim. Men både KrF, Venstre, Senterpartiet, SV, De Grønne og Arbeiderpartiet er med, slik at Trondheimsregionen får et bedre Transportsystem og bedre kollektivtrafikk.

100 kroner billigere i Trondheim
I Trondheim setter vi ned prisen på månedskort med omlag 15 prosent, eller 100 kroner for voksne. Dette betyr at du kan kjøpe deg månedskort for 585 kroner fra nyttår. Ungdom og studenter får redusert prisen på månedskort fra 410 kr til ca 350 kr.

Ellers vil du kunne ta med deg fire barn gratis på lør- og søndager, samt helligdager (ikke 17. mai), om du løser hvilken som helst voksenbillett (altså også om du bruker t:kortet). Vi kommer også til å øke tiden for overgang fra 45 minutter til 1 time.

Kraftig prisreduksjon i Trondheimsregionen
Videre innfører vi "Trondheimstakst" for et område omlag 20 km ut fra Trondheim. Det vil si til Vikhammer, Klæbu, Melhus sentrum og til Børsa. Dette vil innebære en kraftig reduksjon i prisen på månedskort fra disse områdene. Prisen for månedskort blir 585 kr for hele denne regionen. Med andre ord går prisen på månedskort til Trondheim ned med:
  • 345 kr fra Vikhammer
  • 445 kr fra Klæbu sentrum
  • 445 kr fra Melhus sentrum
  • 69o kr fra Børsa sentrum
Sanntidsinformasjon
Videre innføres det sanntidsinformasjon på alle bussene i Trondheimsregionen fra 14. desember. Da kan du vha tekstmelding få svar på når bussen din faktisk kommer til holdeplassen du skal reise fra. Flere holdeplasser får også informasjonstavler som viser informasjon om faktisk avgangstidspunkt for bussen, men det tar tid å rulle ut for vi er avhengige av strøm på holdeplassene.

Sanntidsinformasjonen vil gi en prognose for når bussen skal gå fra holdeplassen. Denne prognosen utarbeides som en kombinasjon av GPS-signal om hvor bussen er, informasjon fra bussens fart og stoppetid på holdeplassene, samt erfaring som systemet samler opp om rutene som kjøres. Altså kommer systemet til å bli bedre og bedre etterhvert som det blir tatt i bruk.

Signalprioritering
Videre innføres det også signalprioritering i lyskryssene for bussene i sentrum av byen, slik at bussene blir prioritert og kommer raskere fram. På sikt vil systemet også sørge for at busser som er forsinket blir prioritert høyest, og forhåpentligvis også slik at fulle busser får høyere prioritet enn tomme busser.

Rutestruktur
Dagens rutestruktur i Trondheim vil også bli bedre. Spesielt når ny Sluppen bru er på plass, takket være Miljøpakken. Da kan flere busser kjøre øst-vest, og flere busser kan transportere reisende som ikke skal til Midtbyen andre veier. Det er for mange busser som kjører via sentrum idag. Dette er imidlertid et stort og komplisert arbeid, så ny rutestruktur vil komme etterhvert.

Mer klimavennlige busser
Vi har allerede fått mange nye gass- og hybridbusser i Trondheim. Fra august får resten av byen nye mer klimavennlige busser. Forhåpentligvis blir det også bygget et biogassanlegg i Trondheim eller omegn, slik at gassbussene kan kjøre på matavfall, men dette er det Trondheim og/eller Malvik kommune som må bestemme seg for.

Resten av fylket
Resten av fylket kommer også til å få et bedre rutetilbud og nye busser, men det vil komme når avtalene vi har med disse busselskapene går ut i 2012.

Les mer her:

Kommentarer

Tor Hoel sa…
Gratis buss og klippekort er hinsides sunn fornuft. La meg slå det fast først som sist, å reise med buss er verken miljøvenleg eller helsefremmande. Det korrekte er å seie at buss er mindre miljøfientleg enn personbil. Ei av dei største utfordringane samfunnet står overfor er fysisk inaktivitet, og løysinga på dette er sjølvsagt ikkje at fleire skal forflytte seg ved hjelp av fosilt brensel. Undersøkingar syner at samfunnsnytten av at folk syklar eller går til jobb/skole er på omlag 150 kroner pr dag. Eg syklar på jobb kvar dag året rundt, og passerer Moholt/Dragvoll på veg til og frå øvre Jakobsli. Etter mitt syn burde ordninga med månadskort på bussen vore avvikla, då dette fremmar inaktivitet. Eg ser dagleg massevis av studentar som står og ventar på buss nr 5 til Dragvoll på Vegamot og på Lohove. Har ein først betalt månadskort, vil ein ha flest turar for pengane, sjølv om gangavstanden berre er nokre minutt. Eg er oppteken av at ungane mine skal gå til skolen kvar dag, og vart glad då det endeleg vart fartsdumpar på den fartsfylte etappen ved idrettsplassen på Jakobsli. Men kva skjedde ? Jo, plutseleg var fartsdumpane høvla vekk igjen, av omsyn til helsa til bussjåførane. Det er riktig at ein ikkje kan kjøre over desse humpane i 40 km, men i 15 km er dette uproblematisk. Problemet for sjåførar er ikkje for mykje bevegelse i løpet av arbeidsdagen, problemet er alt for mykje ro. Det stillesittande arbeidet bak rattet gjer at stabiliserande musklar i buk,rygg,nakke og skuldre ikkje er sterke nok til å takle utfordringane som mekanisk stress påfører. Hadde arbeidsgjevarane til desse sjåførane lagt inn obligatorisk trening, så ville både helseplager og sjukemeldingar ha gått drastisk ned. No vil nokon sikkert hevde at dette har eg ikkje noko greie på, men med utdanning som fysioterapeut med tilleggsutdanning innan arbeidsplassvurdering, og agronom/maskinførarutdanning med godt over 10 000 arbeidstimar på diverse førarseter,og med førarkort for buss/vogntog frå 1987, så meiner eg meg absolutt meiningsberettiga.
Tor Hoel sa…
RETTELSE
Såg at innledninga vart feil,eg meinte å skrive " Gratis buss og månadskort " eg har ingenting i mot klippekort :-)

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .