Fra nyttår setter vi ned prisene på buss i Trondheimsregionen. Dette kan vi gjøre selv om de underliggende kostnadene for kollektivtrafikk har økt langt mer enn vi er kompensert for de siste årene, og selv om vi har holdt prisene på måneds- og klippekort stabile - tross generell prisvekst i samfunnet.
Alt dette koster penger, men på grunn av Miljøpakken i Trondheim, får vi tildelt nesten 100 millioner kroner i året, over fire år, som belønningsmidler til kollektivtrafikken - samt at Miljøpakken gir inntekter som kan brukes til å øke miljøvennlig transport med buss og trikk.
FrP er imot hele Miljøpakken, og det er synd at Høyre for å tekkes FrP heller ikke ville være med på Klimaforliket i Trondheim. Men både KrF, Venstre, Senterpartiet, SV, De Grønne og Arbeiderpartiet er med, slik at Trondheimsregionen får et bedre Transportsystem og bedre kollektivtrafikk.
100 kroner billigere i Trondheim
I Trondheim setter vi ned prisen på månedskort med omlag 15 prosent, eller 100 kroner for voksne. Dette betyr at du kan kjøpe deg månedskort for 585 kroner fra nyttår. Ungdom og studenter får redusert prisen på månedskort fra 410 kr til ca 350 kr.
Ellers vil du kunne ta med deg fire barn gratis på lør- og søndager, samt helligdager (ikke 17. mai), om du løser hvilken som helst voksenbillett (altså også om du bruker t:kortet). Vi kommer også til å øke tiden for overgang fra 45 minutter til 1 time.
Kraftig prisreduksjon i Trondheimsregionen
Videre innfører vi "Trondheimstakst" for et område omlag 20 km ut fra Trondheim. Det vil si til Vikhammer, Klæbu, Melhus sentrum og til Børsa. Dette vil innebære en kraftig reduksjon i prisen på månedskort fra disse områdene. Prisen for månedskort blir 585 kr for hele denne regionen. Med andre ord går prisen på månedskort til Trondheim ned med:
- 345 kr fra Vikhammer
- 445 kr fra Klæbu sentrum
- 445 kr fra Melhus sentrum
- 69o kr fra Børsa sentrum
Sanntidsinformasjon
Videre innføres det sanntidsinformasjon på alle bussene i Trondheimsregionen fra 14. desember. Da kan du vha tekstmelding få svar på når bussen din faktisk kommer til holdeplassen du skal reise fra. Flere holdeplasser får også informasjonstavler som viser informasjon om faktisk avgangstidspunkt for bussen, men det tar tid å rulle ut for vi er avhengige av strøm på holdeplassene.
Sanntidsinformasjonen vil gi en prognose for når bussen skal gå fra holdeplassen. Denne prognosen utarbeides som en kombinasjon av GPS-signal om hvor bussen er, informasjon fra bussens fart og stoppetid på holdeplassene, samt erfaring som systemet samler opp om rutene som kjøres. Altså kommer systemet til å bli bedre og bedre etterhvert som det blir tatt i bruk.
Signalprioritering
Videre innføres det også signalprioritering i lyskryssene for bussene i sentrum av byen, slik at bussene blir prioritert og kommer raskere fram. På sikt vil systemet også sørge for at busser som er forsinket blir prioritert høyest, og forhåpentligvis også slik at fulle busser får høyere prioritet enn tomme busser.
Rutestruktur
Dagens rutestruktur i Trondheim vil også bli bedre. Spesielt når ny Sluppen bru er på plass, takket være Miljøpakken. Da kan flere busser kjøre øst-vest, og flere busser kan transportere reisende som ikke skal til Midtbyen andre veier. Det er for mange busser som kjører via sentrum idag. Dette er imidlertid et stort og komplisert arbeid, så ny rutestruktur vil komme etterhvert.
Mer klimavennlige busser
Vi har allerede fått mange nye gass- og hybridbusser i Trondheim. Fra august får resten av byen nye mer klimavennlige busser. Forhåpentligvis blir det også bygget et biogassanlegg i Trondheim eller omegn, slik at gassbussene kan kjøre på matavfall, men dette er det Trondheim og/eller Malvik kommune som må bestemme seg for.
Resten av fylket
Resten av fylket kommer også til å få et bedre rutetilbud og nye busser, men det vil komme når avtalene vi har med disse busselskapene går ut i 2012.
Les mer her:
Kommentarer
Såg at innledninga vart feil,eg meinte å skrive " Gratis buss og månadskort " eg har ingenting i mot klippekort :-)