Gå til hovedinnhold

Mindre veg med Bompengepartiet FrP

FrP er historiens største bompengeparti i Norge, men det er ikke vakkert når de prøver å lure seg unna det faktumet.

Landsmøtene i FrP vedtar prinippmotstand mot bompenger, og innfører forbud for lokalpolitikere fra FrP å stemme for bompenger, mens partiets tillitsvalgte i de byene hvor de har innflytelse reiser hjem og stemmer for bompenger ("Terje Søviknes gir blaffen i FrP-vedtaket").

Norgeshistoriens to største bompengeprosjekter - Oslopakke 3 og Bergensprogrammet - er innført av FrP, som styrer i begge byene.

Så sier partiets leder i Transportkomiteen, Per Sandberg, at de skal bruke mer penger på veg, bare de vinner valget neste år, samtidig som han understreker at de skal fjerne bommene som i dag står oppe. Hmm... 

I Trondheim betyr det at de må ta bort bommene på E6 Øst. Det betyr at de må cashe ut 2,5 mrd kroner. Bergen-Os vil koste 2 mrd, og i Oslo må de ta bort bommene i Oslopakke 3 - det koster over 40 mrd (eller faktisk kanskje 90 mrd ifølge TU.no). I Bergen koster det vel omlag 3 mrd å la staten framfor bilistene betale for Bergenspakken. I tillegg kommer prosjekter jeg ikke har oversikt over. Men dette alene koster mellom 50-100 mrd kroner, og det er før det er finanisert en eneste veg.

Så hjelper det lite at Per Sandberg ikke kan å regne, og unndrar disse FrP-bomprosjektene fra regnestykket sitt i Adressa. Det er faktisk ganske skremmende, og understreker at vi har alt å frykte om FrP får bruke 100 dager på å herje i regjeringskontorene, som vi har hørt at de planlegger (Se: "Hærverk i 100 dager med FrP"). 

En FrP-dominert Høyre-regjering vil:
- kutte i skattene = mindre penger å bruke på feks veg. 
- fjerne FrP-bommene i Oslo og Bergen = mindre penger å bruke på veg-vedlikehold og på nye veger. 

Ergo med betydelig mindre penger tilgjengelig skal en FrP-dominert Høyreregjering bruke ekstremt mye mer penger på veg. Hvor skal de kutte - bortsett fra skattene og bompengene? Skolene? Sykehusene? Eldreomsorgen?

Så får Per Sandberg leke Samferdselminister så mye han vil med monopolpenger han vet han ikke har, men spesielt seriøst er det ikke.

Da er det bedre å satse på et parti som, i motsetning til da Høyre styrte regjeringen Bondevik med støtte fra FrP, har levert det de lovte på samferdsel.

I 2005 ble nemlig de rødgrønne enige med FrP om å øke rammene i Høyres Nasjonal Transportplan (NTP) med 10 mrd mer til veg og 10 mrd mer til jernbane. Dette løftet har blitt holdt i hele den rødgrønne regjeringens levetid, i motsetning til da Høyre styrte landet med Bondevik og støtte fra FrP. Da leverte de ikke i henhold til NTP et eneste år.

Derfor kan vi stole på Jens når han nå igjen varsler et løft på samferdsel. Ap vil bygge nye, trygge veger - vedlikeholde gamle, og satse på jernbanen. De rødgrønne vil levere, mens FrP vil fjerne bommer og Høyre vil ingenting. Kombinasjonen Frp+Høyre blir tragisk for for trygge veger og satsing på jernbane - og derfor er det betyggende at kvinnelige høyrevelgere ser ut til å ta ansvar (VG).

Se Jens tale her.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden...

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...