FrP er historiens største bompengeparti i Norge, men det er ikke vakkert når de prøver å lure seg unna det faktumet.
Landsmøtene i FrP vedtar prinippmotstand mot bompenger, og innfører forbud for lokalpolitikere fra FrP å stemme for bompenger, mens partiets tillitsvalgte i de byene hvor de har innflytelse reiser hjem og stemmer for bompenger ("Terje Søviknes gir blaffen i FrP-vedtaket").
Norgeshistoriens to største bompengeprosjekter - Oslopakke 3 og Bergensprogrammet - er innført av FrP, som styrer i begge byene.
Så sier partiets leder i Transportkomiteen, Per Sandberg, at de skal bruke mer penger på veg, bare de vinner valget neste år, samtidig som han understreker at de skal fjerne bommene som i dag står oppe. Hmm...
I Trondheim betyr det at de må ta bort bommene på E6 Øst. Det betyr at de må cashe ut 2,5 mrd kroner. Bergen-Os vil koste 2 mrd, og i Oslo må de ta bort bommene i Oslopakke 3 - det koster over 40 mrd (eller faktisk kanskje 90 mrd ifølge TU.no). I Bergen koster det vel omlag 3 mrd å la staten framfor bilistene betale for Bergenspakken. I tillegg kommer prosjekter jeg ikke har oversikt over. Men dette alene koster mellom 50-100 mrd kroner, og det er før det er finanisert en eneste veg.
Så hjelper det lite at Per Sandberg ikke kan å regne, og unndrar disse FrP-bomprosjektene fra regnestykket sitt i Adressa. Det er faktisk ganske skremmende, og understreker at vi har alt å frykte om FrP får bruke 100 dager på å herje i regjeringskontorene, som vi har hørt at de planlegger (Se: "Hærverk i 100 dager med FrP").
En FrP-dominert Høyre-regjering vil:
- kutte i skattene = mindre penger å bruke på feks veg.
- fjerne FrP-bommene i Oslo og Bergen = mindre penger å bruke på veg-vedlikehold og på nye veger.
Ergo med betydelig mindre penger tilgjengelig skal en FrP-dominert Høyreregjering bruke ekstremt mye mer penger på veg. Hvor skal de kutte - bortsett fra skattene og bompengene? Skolene? Sykehusene? Eldreomsorgen?
Så får Per Sandberg leke Samferdselminister så mye han vil med monopolpenger han vet han ikke har, men spesielt seriøst er det ikke.
Da er det bedre å satse på et parti som, i motsetning til da Høyre styrte regjeringen Bondevik med støtte fra FrP, har levert det de lovte på samferdsel.
I 2005 ble nemlig de rødgrønne enige med FrP om å øke rammene i Høyres Nasjonal Transportplan (NTP) med 10 mrd mer til veg og 10 mrd mer til jernbane. Dette løftet har blitt holdt i hele den rødgrønne regjeringens levetid, i motsetning til da Høyre styrte landet med Bondevik og støtte fra FrP. Da leverte de ikke i henhold til NTP et eneste år.
Derfor kan vi stole på Jens når han nå igjen varsler et løft på samferdsel. Ap vil bygge nye, trygge veger - vedlikeholde gamle, og satse på jernbanen. De rødgrønne vil levere, mens FrP vil fjerne bommer og Høyre vil ingenting. Kombinasjonen Frp+Høyre blir tragisk for for trygge veger og satsing på jernbane - og derfor er det betyggende at kvinnelige høyrevelgere ser ut til å ta ansvar (VG).
Se Jens tale her.
Kommentarer