Har holdt innlegg etter Statsråd Åslaug Haga innledning på Rica Hell idag (21. januar 08):
Kjære Statsråd!
Det har gjentatte ganger i dag blitt understreket at myndighetene ikke kommer til å foreta seg noe for å hindre sterk prisvekst innen prisområde Midt-Norge i et tørrår. Det er leveringssikkerheten som garanteres, ikke prisen på strøm.
Som vi så av oversikten til Holsæter fra Statnett er første tiltak i forskriften for Særskilt Anstrengte Kraftsituasjoner å etablere et eget prisområde. Hensikten er først å sikre at importkapasiteten inn til Midt-Norge blir utnyttet fullt ut, deretter å sørge for at økte priser fører til forbruksreduksjoner i regionen. I praksis betyr det at normal økonomisk aktivitet og strømforbruk i Midt-Norge ikke kan opprettholdes i underskuddsituasjonen, og at kraftprisene forutsettes å bli så høye at forbruket reduseres tilstrekkelig.
Ola Borten Moe (Sp) sa i debatten om Innst.S.nr.165 (2005-2006) i Stortinget 1. juni 2006:
Det andre som det er viktig å få sagt, er at et samlet Storting i dag fastslår to ting. Det ene er at det er uaktuelt for Statnett å ta i bruk et eget prisområde for Trøndelag som slår slik ut at man skal sette opp prisene så mye at man presser forbruket ned. Vi skal ha en tilnærmet lik strømpris i hele landet, og det er det et samlet Storting som her stiller seg bak. Den andre viktige avklaringen er at forsyningssikkerheten i Trøndelag, Midt-Norge og Møre og Romsdal skal være like god som i resten av landet.
Vi har foreslått å sette et tak på prisforskjellen til det høyest prisede tilgrensende prisområdet, på for eksempel 0,5 øre/kWh. Det vil en sikre full import til området. Og om man legger til grunn at det er forsyningssikkerhetsmessig uakseptabelt at normal økonomisk aktivitet i Midt-Norge ikke kan opprettholdes, vil man gå klar av statstøtteproblematikken i EØS-avtalen.
Den beste muligheten for å etablere mer konkurransedyktig industrikraftforsyning, er å knytte det til konkrete prosjekter for kraftproduksjon, der industrien samarbeider om ny kraftproduksjon (såkalt industrikonsortium). Det gir mulighet for å sy sammen et totalkonsept bestående av flere elementer, på linje med det som er gjort i Finland. Her kan myndighetene bidra på flere måter.
Det kan for eksempel etableres en auksjon for de som kan levere kraftkapasitet i Midt-Norge som er tilstrekkelig til at det ikke må gjennomføres rasjonering dersom prisen er lik eller litt over prisnivået i det høyest prisede tilstøtende prisområdet på Nordpool.
Samlet vil myndighetene kunne få inn tilbud over de aktuelle 15-20 årene, og de vil kunne sette sammen et kjøp av forsyningssikkerhet i Midt-Norge som gjør at det verken blir skyhøye kraftpriser eller behov for rasjonering i området som følge av den situasjonen man er havnet i.
Denne måten å hå håndtere situasjonen på vil også kunne vise vei for hvordan man kan sikre tilstrekkelige investeringer under en markedsbasert kraftomsetning. Markedets funksjon opprettholdes etter at auksjonen er gjennomført, og auksjonen i seg selv er basert på prinsippet om at den billigste tilbyderen leverer tjenesten.
Kjære Statråd! Vi har hørt gjentatte forsikringer om at dere garanterer for leveringssikkerheten. Men vi har ikke hørt til hvilken pris. Din partifelle Ola Borten Moe sa det i Stortingsdebatten:
- Det er uaktuelt for Statnett å ta i bruk et eget prisområde for Trøndelag som slår slik ut at man skal sette opp prisene så mye at man presser forbruket ned. Vi skal ha en tilnærmet lik strømpris i hele landet, og det er det et samlet Storting som her stiller seg bak.
Gjelder fortsatt dette?
Jeg tror ikke det blir mørkt i Midt-Norge. Jeg tror ikke jeg våkner en morgen for å slå på lyset utan at det kommer på. Men hvilken pris må jeg betale for å få på lyset?
Må jeg ruineres på strømregninga som forbruker, eller må jeg se industrivenner i øynene og innrømme at den regjeringen jeg støtter i praksis stenger arbeidsplassene deres for å oppfylle leveringssikkerheten til Midt-Norge?
Takk for oppmerksomheten!
Det har gjentatte ganger i dag blitt understreket at myndighetene ikke kommer til å foreta seg noe for å hindre sterk prisvekst innen prisområde Midt-Norge i et tørrår. Det er leveringssikkerheten som garanteres, ikke prisen på strøm.
Som vi så av oversikten til Holsæter fra Statnett er første tiltak i forskriften for Særskilt Anstrengte Kraftsituasjoner å etablere et eget prisområde. Hensikten er først å sikre at importkapasiteten inn til Midt-Norge blir utnyttet fullt ut, deretter å sørge for at økte priser fører til forbruksreduksjoner i regionen. I praksis betyr det at normal økonomisk aktivitet og strømforbruk i Midt-Norge ikke kan opprettholdes i underskuddsituasjonen, og at kraftprisene forutsettes å bli så høye at forbruket reduseres tilstrekkelig.
Ola Borten Moe (Sp) sa i debatten om Innst.S.nr.165 (2005-2006) i Stortinget 1. juni 2006:
Det andre som det er viktig å få sagt, er at et samlet Storting i dag fastslår to ting. Det ene er at det er uaktuelt for Statnett å ta i bruk et eget prisområde for Trøndelag som slår slik ut at man skal sette opp prisene så mye at man presser forbruket ned. Vi skal ha en tilnærmet lik strømpris i hele landet, og det er det et samlet Storting som her stiller seg bak. Den andre viktige avklaringen er at forsyningssikkerheten i Trøndelag, Midt-Norge og Møre og Romsdal skal være like god som i resten av landet.
Vi har foreslått å sette et tak på prisforskjellen til det høyest prisede tilgrensende prisområdet, på for eksempel 0,5 øre/kWh. Det vil en sikre full import til området. Og om man legger til grunn at det er forsyningssikkerhetsmessig uakseptabelt at normal økonomisk aktivitet i Midt-Norge ikke kan opprettholdes, vil man gå klar av statstøtteproblematikken i EØS-avtalen.
Den beste muligheten for å etablere mer konkurransedyktig industrikraftforsyning, er å knytte det til konkrete prosjekter for kraftproduksjon, der industrien samarbeider om ny kraftproduksjon (såkalt industrikonsortium). Det gir mulighet for å sy sammen et totalkonsept bestående av flere elementer, på linje med det som er gjort i Finland. Her kan myndighetene bidra på flere måter.
Det kan for eksempel etableres en auksjon for de som kan levere kraftkapasitet i Midt-Norge som er tilstrekkelig til at det ikke må gjennomføres rasjonering dersom prisen er lik eller litt over prisnivået i det høyest prisede tilstøtende prisområdet på Nordpool.
Samlet vil myndighetene kunne få inn tilbud over de aktuelle 15-20 årene, og de vil kunne sette sammen et kjøp av forsyningssikkerhet i Midt-Norge som gjør at det verken blir skyhøye kraftpriser eller behov for rasjonering i området som følge av den situasjonen man er havnet i.
Denne måten å hå håndtere situasjonen på vil også kunne vise vei for hvordan man kan sikre tilstrekkelige investeringer under en markedsbasert kraftomsetning. Markedets funksjon opprettholdes etter at auksjonen er gjennomført, og auksjonen i seg selv er basert på prinsippet om at den billigste tilbyderen leverer tjenesten.
Kjære Statråd! Vi har hørt gjentatte forsikringer om at dere garanterer for leveringssikkerheten. Men vi har ikke hørt til hvilken pris. Din partifelle Ola Borten Moe sa det i Stortingsdebatten:
- Det er uaktuelt for Statnett å ta i bruk et eget prisområde for Trøndelag som slår slik ut at man skal sette opp prisene så mye at man presser forbruket ned. Vi skal ha en tilnærmet lik strømpris i hele landet, og det er det et samlet Storting som her stiller seg bak.
Gjelder fortsatt dette?
Jeg tror ikke det blir mørkt i Midt-Norge. Jeg tror ikke jeg våkner en morgen for å slå på lyset utan at det kommer på. Men hvilken pris må jeg betale for å få på lyset?
Må jeg ruineres på strømregninga som forbruker, eller må jeg se industrivenner i øynene og innrømme at den regjeringen jeg støtter i praksis stenger arbeidsplassene deres for å oppfylle leveringssikkerheten til Midt-Norge?
Takk for oppmerksomheten!
Her er oppropet som 71 ordførere, LO, Fellesforbundet, NHO, tre fylkesordførere og skogbruksnæringa overleverte til regjeringen idag: http://helenorge.nho.no/trondelag/article.php?articleID=5762&categoryID=16
Kommentarer