Har starta året med å fordype meg i skoledebatten. Kort oppsummert gått igjennom tidligere PISA-prøver, hørt "Sånn er livet"s interessante gjennomganger, deltatt på NHOs årskonferanse om temaet, samt lest med stor interesse om Finland i Aftenposten (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2196466.ece). Det er lett å kjenne seg igjen i at leksetrykket og ansvaret for egen læring har gått for langt i Norge, selv om prosess- og prosjektarbeid faktisk er grunnelementer i hva framtidas arbeidsliv etterspør, har vi overlatt alt for mye til elevene selv. Det skaper alvorlige forskjeller mellom de flinkeste elevene og de mindre ressurssterke elevene i den norske skolen. Det er også interessant å lese at finnene bruker svært mye ressurser i de tidligste skoleårene på å sikre elevene grunnferdigheter innen basisfagene. Her bør vi også lære.
Vi har også vært på studietur til London. Sett på hvilke teknologier som kommer ifht utdanning og skole i framtida under den store teknologi og utdanningsmessa der (http://www.bettshow.com/). Samtidig hadde vi egene sesjoner med Apple og Microsoft, samt et svært interessant besøk på en skole som bruker mye teknologi. Skal utdype mine tanker om dette i en senere blogg, men denne lille filmsnutten fikk vi se hos Microsoft, og den kan jo være en liten inspirasjon til å nyansere den hjemlige skoledebatten.
Vi må ikke i dagens skoledebatt få panikk og havne tilbake til gårsdagens skole, selv om mye må rettes opp knyttet til basisferdighetene til norske elever. Kanskje er en slags kombinasjon mellom den finske og norske skolen en vinner-resept?
Kommentarer