Et av konseptene som konkurrerer om å bli framtidens hurtigbåt |
VG omtaler idag en rapport der de advarer mot de løsningene som er valgt på gigantprosjektet «Fergefri E39». Kostnadene på prosjektet har eksplodert fra 150 mrd da Marit Arnstad som Samferdselsminister la fram prosjektet i Nasjonal Transportplan i 2013, til gigantiske 400 mrd kroner nå. Saken er omtalt i VG:
Sammen med Nye Namsos kommune har Trøndelag fylkeskommune satt igang en innovativ anskaffelse for å knytte Jøa til fastlandet 24/7. Prosjektet er teknologinøytralt, og etterspør også løsninger som ikke finnes pr idag, om det viser seg å løse oppdraget om Jøa t´land 24/7. Vi avviser ikke bru, men det må i så fall være til en kostnad som gjør det mulig å realisere brua. Kostnadene vi har fått med en tradisjonell bru, er ikke det. Det betyr at vi er åpen for ulike løsninger, også autonome ferger, eller noe vi ikke har tenkt på.
Dette stimulerer både norsk næringsliv og forskning.
Oppdraget er beskrevet her: https://innovativeanskaffelser.no/wp-content/uploads/2019/02/dialognotat-joa-tland-24-7-invitasjon-til-dialog-om-fjordkryssing.pdf
Vi har erfaring med slikt på både et gjennomført anbud for ferger i Trondheimfjorden som nå går 80 prosent på strøm, og som både skapte ny ladeteknologi, men som også gjorde at det verdenssomspennende selskapet Siemens etablerte ny batterifabrikk i Trondheim. Nå har vi ute en hurtigbåtkonkurranse som avslører vinneren i september. Der er kravene at båtene skal gå minst like fort som idag, bruke halvparten av energien og være utslippsfrie. Slike løsninger finnes ikke i verden idag og norsk næringsliv er verdensledende, så dette er spennende. Om vi lykkes, kan vi få ned både utslippene og kostnadene ved å kjøre hurtigbåt så mye at det kan revolusjonere persontransporten på kysten med hyppigere avganger og flere anløpssteder.
Kommentarer