Gå til hovedinnhold

E39 prosjektet bør lære av Nye Namsos og Trøndelag

Et av konseptene som konkurrerer om å bli framtidens hurtigbåt

VG omtaler idag en rapport der de advarer mot de løsningene som er valgt på gigantprosjektet «Fergefri E39». Kostnadene på prosjektet har eksplodert fra 150 mrd da Marit Arnstad som Samferdselsminister la fram prosjektet i Nasjonal Transportplan i 2013, til gigantiske 400 mrd kroner nå. Saken er omtalt i VG: 

Sammen med Nye Namsos kommune har Trøndelag fylkeskommune satt igang en innovativ anskaffelse for å knytte Jøa til fastlandet 24/7. Prosjektet er teknologinøytralt, og etterspør også løsninger som ikke finnes pr idag, om det viser seg å løse oppdraget om Jøa t´land 24/7. Vi avviser ikke bru, men det må i så fall være til en kostnad som gjør det mulig å realisere brua. Kostnadene vi har fått med en tradisjonell bru, er ikke det. Det betyr at vi er åpen for ulike løsninger, også autonome ferger, eller noe vi ikke har tenkt på.

Dette stimulerer både norsk næringsliv og forskning. 


Vi har erfaring med slikt på både et gjennomført anbud for ferger i Trondheimfjorden som nå går 80 prosent på strøm, og som både skapte ny ladeteknologi, men som også gjorde at det verdenssomspennende selskapet Siemens etablerte ny batterifabrikk i Trondheim. Nå har vi ute en hurtigbåtkonkurranse som avslører vinneren i september. Der er kravene at båtene skal gå minst like fort som idag, bruke halvparten av energien og være utslippsfrie. Slike løsninger finnes ikke i verden idag og norsk næringsliv er verdensledende, så dette er spennende. Om vi lykkes, kan vi få ned både utslippene og kostnadene ved å kjøre hurtigbåt så mye at det kan revolusjonere persontransporten på kysten med hyppigere avganger og flere anløpssteder.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...