Fylkeskommunen samarbeider nå med AtB for å halvere antallet bussholdeplasser i Sør-Trøndelag. Tiltaket skal både øke hastigheten på rutene, spare penger, men også øke folkehelsen siden flere må gå litt lenger til holdeplassen.
- For å gjøre bussen mer attraktiv enn bil, er det nødvendig å gjøre flere ruter raskere, sier Fylkesordfører Tore O. Sandvik.
Undersøkelser viser at økt hastighet på rutene gjør bussen mer konkurransekraftig enn bil.
To fluer i en smekk
Fylkekommunen har bedt AtB om å spare 80 millioner kroner inneværende år. Å halvere rutene innebærer færre holdeplasser å vedlikeholde, og færre stopp og start for bussene, slik at tiltaket også vil gi innsparinger.
- AtB må holde budsjettene sine, slik at dette tiltaket vil bidra til å nå budsjettmålene. Samtidig har vi i fylkeskommunen et særskilt ansvar for folkehelse og med litt større avstand mellom holdeplassene, må flere bevege seg litt lenger for å nå bussen. Det har ingen vondt av, sier Sandvik.
Passasjerene kan være med å bestemme
Tiltaket skal iversettes etter sommeren og både fylkeskommunen og AtB jobber nå med å finne ut hvilke holdeplasser som skal beholdes.
- Vi vil selvfølgelig lytte til de som reiser ofte med buss, slik at om noen har særskilt gode argumenter for å beholde akkurat sin holdeplass, kan de komme med innspill til AtB, selv om vi ikke kan ta hensyn til alle, sier Sandvik.
- For å gjøre bussen mer attraktiv enn bil, er det nødvendig å gjøre flere ruter raskere, sier Fylkesordfører Tore O. Sandvik.
Undersøkelser viser at økt hastighet på rutene gjør bussen mer konkurransekraftig enn bil.
To fluer i en smekk
Fylkekommunen har bedt AtB om å spare 80 millioner kroner inneværende år. Å halvere rutene innebærer færre holdeplasser å vedlikeholde, og færre stopp og start for bussene, slik at tiltaket også vil gi innsparinger.
- AtB må holde budsjettene sine, slik at dette tiltaket vil bidra til å nå budsjettmålene. Samtidig har vi i fylkeskommunen et særskilt ansvar for folkehelse og med litt større avstand mellom holdeplassene, må flere bevege seg litt lenger for å nå bussen. Det har ingen vondt av, sier Sandvik.
Passasjerene kan være med å bestemme
Tiltaket skal iversettes etter sommeren og både fylkeskommunen og AtB jobber nå med å finne ut hvilke holdeplasser som skal beholdes.
- Vi vil selvfølgelig lytte til de som reiser ofte med buss, slik at om noen har særskilt gode argumenter for å beholde akkurat sin holdeplass, kan de komme med innspill til AtB, selv om vi ikke kan ta hensyn til alle, sier Sandvik.
Kommentarer