Gå til hovedinnhold

Obama 256 - Romney 191

De fleste medier ønsker selvfølgelig å holde oppe spenningen i den amerikanske valgkampen, og det er fortsatt en del x-faktorer som kan endre bildet som nå avtegner seg, nemlig at Obama går mot en nokså komfortabel seier.

Det finnes noen forbehold:

  • Romney har mer penger enn Obama å drive valgkamp for (selv om Obama slo Romney i innsamlede midler i august, noe som kan vitne om et stemningsskifte), og kan bruke disse pengene på massive TV-kampanjer i de statene han trenger mest, og som lar seg mest påvirke gjennom TV. I tillegg er pengeinteressene for en Romney-seier større enn for Obama, så han har rikere støttespillere som kan finansiere de såkalte Super PACs - altså kampanjer som støtter Romney men som han selv ikke lager. 
  • Videre kan det selvfølgelig skje noe uventet som skader Obamas muligheter for å vinne. Feks slike ting som i Libya, selv om det ser ut til at Romney hittil kommer dårligst ut av den runden.
  • Det kan hende at meningsmålingene i nøkkelstatene ikke har fanget opp støtten til Romney.
  • Obama tjener helt klart på at valget blir et valg mellom politiske retninger, mens Romney tjener mer på at valget blir en folkeavstemming over Obamas innsats de fire siste årene. 
Med unntak av disse forbeholdene, som foreløpig ikke ser ut til å slå avgjørende til, mener jeg stillingen mellom Obama og Romney nå er 256 for Obama og 191 for Romney. Man trenger 270 for å vinne.

For å forklare tallene litt mer; hver stat har et antall valgmenn avhengig av befolkningen i staten. Det er en rekke stater som er nokså forutsigbare hvordan de stemmer. Når jeg teller opp hvilke stater jeg er sikker på stemmer Demokratisk og Republikansk kommer jeg til 201 for Obama og 191 for Romney. Da gjør jeg alle de tradisjonelt typisk Repblikanske statene for sikre, med unntak av North Carolina som Obama vant sist.

I tillegg mener jeg det er sannsynlig at Obama vinner Colorado, Michigan, Nevada, New Hampshire og Pennsylvania (vant dem sist og leder stort sett på målingene der nå), og det skal jeg utdype i en senere bloggpost. Det gir Obama 256 valgmenn. Da mangler han 14 for å vinne, mens Romney har 191 og mangler 79 for å vinne.

I tillegg kan jeg nevne at jeg tror Obama vinner både Iowa, Virginia og Wisconsin. Obama leder i Iowa, men det er jevnt. Virginia er vrien å spå. Obama vant sist som første Demokrat siden Lyndon B. Johnson, og det er fortsatt jevnt. Wisconsin er staten til Romneys visepresidentkandidat Paul Ryan, men Obama vant sist og en tredje kandidat (tidligere Republikansk politiker) kommer til å vinne en del stemmer. Sannsynligvis tar han fra Romney og det styrker Obama. Så Wisconsin kan tippe Obamas vei, men jeg er usikker. Om Obama vinner både Iowa, Virginia og Wisconsin vinner han valget med 285 valgmenn.

På den andre siden kan North Carolina vippe Romneys vei. Det vil gi ham 206 valgmenn, men fortsatt mangler han 64 for å bli ny president.

De to statene det er jevnest i er Ohio og Florida. Veldig enkelt oppsummert kan man si at om Obama vinner en av de statene, så vinner han valget. Men han kan også vinne det uten dem. Det er helt jevnt på målingene, men med en liten fordel Obama.

Jeg har laget en kjapp oppstilling over hvordan jeg tror valgmennene fordeler seg på nåværende tidspunkt. Den er litt uoversiktelig, så jeg skal lage en bedre senere. 




Kommentarer

Unknown sa…
Registrer at de fleste andre kommentatorer jeg har sett synes å være uenig med deg om Virginia og teller denne for en toss-up, eller sågar svakt hellende i Romneys favør. Det er tross alt en tradisjonelt rimelig konservativ sørstat, og at republikanerne ble tatt litt på senga forrige gang.

Meningsmålingene svinger begge veier for tiden, og Election Projection ser jeg har beregnet fordelen til 0,1 % for Obama:
http://www.electionprojection.com/2012elections/virginia_presidential_election.php

Mener det er litt vel optimistisk å sette opp Virginia som en stat som heller mot Obama.
Jeg mener likevel at Virginia er leaning Obama. Kampanjen er godt organisert og Demokratene har vunnet både senatsplasser og Guvernørstillingen der de site ti årene, så de har profilerte Demokrater i staten også. Målingene er jevne, og Nate Silver, som jeg anser som den råeste analytikeren, mener også Virginia går Obamas vei. Men det blir jevnt og denne gangen driver jeg heller ikke valgkamp for Obama der :-)
Sjekk Nate Silver sin forecast i høyre kolonne på Election Forecast i NY Times

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .