Gå til hovedinnhold

Norge er på forskningstoppen!


Powerpointen ble brukt i foredrag av direktøren i Forskningsrådet på SINTEFs 60 års markering.

Norge ligger på verdenstoppen når det gjelder hvor mye penger vi bruker på forskning. I tillegg føres veldig mye norsk FoU direkte i store prosjekter, uten nødvendigvis å bli registrert i de europeiske statistikkene. Eksempler på dette er teknologiutvikling på sokkelen, hvor oljeselskapene bruker mange milliarder til FoU uten at dette nødvendigvis kommer fram i oversikten over norsk FoU.

Norge er mao meget sterke på anvendt forskning. Ikke minst den 60 år gamle konstruksjonen NTNU/SINTEF bidrar til dette. NTNU plasseres på 4. plass i internasjonale kåringer av beste samarbeid med næringslivet, som igjen styrker området hvor Norge framstår som svake – nemlig når det gjelder næringslivets innsats innen forskning. Se her: NTNU i verdenstoppen

Norge bør bruke enda mer penger på forskning, spesielt på bygging av avanserte laboratorier. Regjeringens forslag om å fjerne Gaveforsterkningsordningen uten prosess er for øvrig dårlig forskningspolitikk for å stimulere til privat finansiering av forskning, men nyheten på dagens morrasending hos NRK TV er misvisende og Venstre tar som vanlig feil.

NTNU er i verdenstoppen. Se hvorfor her:

Kommentarer

Håkon sa…
Hei ToreO.
Powerpointen viser antall penger pr capita vi bruker.
Kompenserer dette for den vanlig unskyldningen vår med at vi har et ekstremt høyt kostnadsnivå her i landet?
Håkon sa…
Eller - på en annen måte - Hvordan ser listen ut om du er % av BNP fordelt på forskning?
Norge scorer uansett høyt. Noen forklaringer kan finnes her.
Håkon sa…
Å ja. Det går på innovasjon....
Landbruksministeren før Brekk ble spurt om det var innovasjon at en bonde fikk en ny type melkemaskin.
Hun svarte : "Det er innovativt for den enkelte bonde".

Jeg har grundet noen selskaper. Og, jeg vet at ideen er viktig, men viktigere er hvor i landet ideen er og ikke minst kjønnet på innovatøren.

En i en av bedriftene var i møte på Stortinget og fikk klar beskjed : "Dere er menn fra sentralt. Hadde du vært kvinne fra Volda ville dere fått den hjelpen dere ber om".....

Min mening er at ideen er det viktigste. Uavhengig av hvem man er eller hvor i Kongeriket man bor.
Håper du kan påvirke innad i partiet ditt og regjering til å bidra til at det blir slik.

Antall kroner i seg selv er ikke det viktigste. Hvordan de blir brukt er det viktige....
Håkon sa…
Er dette innovasjon eller statlige overføringer?
http://www.innovasjonnorge.no/Nyheter/Bidrar-hos-kriserammede-bonder/

Er dette innovasjon eller statlige overføringer (kanskje til og med vennetjeneste???) ?
http://www.ta.no/nyheter/article3079782.ece

Her?
http://e24.no/naeringsliv/innovasjon-norge-driver-for-mye-distriktspolitikk/3762500

Hva med denne ?
http://www.nationen.no/2011/02/09/naring/bu-midler/innovasjon_norge/norges_bondelag/norsk_bonde_og_smabrukarlag/6441028/

Google litt og så ser du litt på hvordan disse pengene, som får oss til å se bra ut, ikke er forskning eller innovasjon, men støtte til ting som ikke har noe med nyvinninger å gjøre.
Så fortsetter vi praten i morgen, Tore.

God natt :)
Anonym sa…
Jeg vil anbefale alle som leter etter forretningslån til Le_Meridian, de hjalp meg med lån på fire millioner dollar for å starte opp quiltingsvirksomheten, og det var raskt. Når jeg fikk et lån fra dem, var det overraskende hvor lett de hadde å jobbe med. De kan finansiere opp til $ 500.000.000.000 (fem hundre millioner dollar) i alle regioner i verden så lenge det kan garanteres 1,9% avkastning på prosjektene. Prosessen var rask og sikker. Det var definitivt en positiv opplevelse. Unngå svindlere her og ta kontakt med Le_Meridian Funding Service On. lfdsloans@lemeridianfds.com / lfdsloans@outlook.com. WhatsApp ... + 19893943740. hvis du leter etter forretningslån.

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .