Gå til hovedinnhold

Mobilletten lansert - Trondheim leder an




I dag er det premiere på Mobilletten i Trondheim. Det gjør det enklere å kjøpe bussbillett på forhånd. Mobilletten finnes om App til både iPhone (bestill) og Android (bestill), men det er også mulig å betale med SMS for de som ikke har smart-telefon.

Det er et ønske å minske kontantkjøp på bussen. Kontantbeholdning utgjør en sikkerhetsrisiko for ran og sjåførene har lenge ønsket å redusere kontantkjøp på bussen. Kontantoppgjør på bussen tar også tid, slik at når vi nå legger til rette for at enda flere enkelt kan kjøpe billett på forhånd, vil bussene kunne bruke kortere tid på holdeplassene og dermed kommer raskere fram.

Stadig færre har også kontanter tilgjengelig, mens nesten alle nå har mobiltelefon, slik at vi nå senker terskelen for flere til å bruke bussen. Billetten kan enten trekkes på telefonregningen, eller ved at man enkelt fyller opp en mobilkonto som det trekkes fra, slik at de som har telefon dekt av arbeidsgiver ikke belaster telefonregningen.

Kollektivtrafikken i Trondheim har hatt en eventyrlig vekst de siste årene. Siste år var veksten hele 13 prosent i Trondheim og over 30 prosent på innpendlingen fra nabokommunene. De siste årene har vi også fornyet hele bussparken med 175 nye gassbusser, innført sanntidssystem, elektronisk betalingssystem gjennom t:kort, senket prisene og etablert kollektivfelt i sentrum av Trondheim.

Sentrum-venstrealliansen vil fortsette å styrke kollektivtrafikken i Trondheimsregionen framover.

Undertegnede har ”prøvekjørt” den nye Mobilletten i dag, som skjermdumpen over viser :-)

- Posted using BlogPress from my iPhone

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...