Gå til hovedinnhold

Trondheim-Berlin-Paris-Barcelona

I en minileder i Adresseavisen torsdag 1. september vies mitt engasjement for flere internasjonale direkteflyruter til og fra Værnes oppmerksomhet.
Adresseavisen viser til at det er flyselskapene og markedet som bestemmer hvor flyene skal gå, og antyder at dette er noe en fylkesordfører ikke bør legge seg borti.


For et par år siden be Luftfartsforum Trondheim Lufthavn Værnes etablert. Det ble etablert på initiativ av Trøndelagsrådet og består av medlemmer fra fylkeskommunene i Trøndelag, næringslivet og Avinor. Luftfartsforumet har brukt tiden godt og etablert tett dialog med flyselskapene og andre aktører i bransjen for å sikre videre utvikling på Værnes. Et av hovedmålene er flere direkteflyruter både nasjonalt og internasjonalt. Det er blant annet takket være et systematisk påvirkningsarbeid fra Luftfartsforumet at Avinor nå bygger ut Værnes for 800 millioner kroner med kapasitet til 5 millioner flypassasjerer.

Som fylkesordfører er jeg opptatt av at både private og næringslivet i regionen får et best mulig flytilbud ved Værnes. Derfor har jeg også deltatt i flere møter med flyselskaper for å fortelle om en region i vekst og utvikling. Senest i juni møtte jeg representanter fra Lufthansa som planlegger en utvidelse av sin flyrute mellom Værnes og Frankfurt. En flyrute som er svært viktig for trøndersk nærings- og reiseliv. Lufthansa var på besøk for å lære seg regionen bedre å kjenne før de fattet sin beslutning. Etter hva jeg forstår var Lufthansa svært imponert over det de så og hørte i møte med politikere og representanter for Trøndersk nærings- og reiseliv. De er nå i ferd med å konkludere på at flyruten skal videreutvikles med flere avganger.

Det er ikke slik at beslutninger fattes i et vakuum i de innerste kontorer verken hos flyselskaper, Avinor eller for den saks skyld i fylkeskommunen. De fleste beslutninger kommer som en følge av prosesser og dialog mellom mange aktører. Som fylkesordfører kan jeg påvirke dialogen og prosessen for at beslutningene skal bli best mulig for Trøndelag.

Som fylkesordfører engasjerer jeg meg også kraftig for å bidra til å løse kraftkrisa i Midt-Norge. Energipolitikk er ikke definert som en fylkeskommunal oppgave. Mener Adresseavisen av den grunn at jeg ikke bør bry meg om kraftkrisa? Eller for den saks skyld; en rettferdig fordeling av helsebudsjettene til St. Olavs Hospital? Som fylkesordfører er jeg også ombud for Sør-Trøndelag og har en klar forpliktelse til å forsvare interesse til innbyggerne og næringslivet i fylket.

Derfor engasjerer jeg meg også for at flytilbudet til og fra Værnes skal bli bedre. I Adresseavisens hovedleder i samme avis blir det pekt på at; ”Vestlendinger har mange ganger vist seg meget effektive når de står sammen”. Det gjelder innen luftfarten også. Vestlendinger har vært meget dyktige til å argumentere for sine behov når det gjelder flyruter både til og fra Bergen og Stavanger. Flinkere enn oss. I dag har Stavanger 40 destinasjoner til utlandet mens Bergen har 46. Trondheim har 23. Det vil si at det fra Flesland går dobbelt så mange direkte flyruter til utlandet sammenlignet med Værnes.

Det jobber vi for å endre på. Næringslivet i hele Trøndelag og Midt-Norge blir stadig mer internasjonalt. Private reiser mer, og trøndersk reiseliv legger til rette for at turister fra Tyskland og andre deler av Europa lettere skal kunne komme seg til historiske, hemningsløse, eventyrlige og kreative Trøndelag.

Da trenger vi flyrute til Berlin slik trøndersk næringsliv og reiseliv etterspør. Og til Paris, Barcelona og andre europeiske storbyer.

”Det finnes grenser for hva selv en turbo som Sandvik kan få til alene”, fastslår Adresseavisen i sin lederartikkel. Sant nok. Men i samspill med flyselskapene, markedet, et meget aktivt Luftfartsforum og engasjerte politikere fra begge trøndelagsfylkene jobber vi nå meget godt for å styrke flytilbudet til og fra Værnes.

En jobb som ville blitt enklere med drahjelp fra regionens store dagsavis.

Kommentarer

Turid U. sa…
Takk for at du er en sånn "turbo", Tore O.! Og takk for at du stiller til valg igjen! Da er det vår jobb som velgere å sørge for at du fortsetter som vår fylkesordfører.
Anonym sa…
Dette er fullstendig skivebom fra Adressa.

Flyselskap (som alle andre bedrifter) har selvfølgelig behov for innspill fra sine kunder. Det kan være noen tilfeller hvor selskapene har god oversikt (f.eks. Norwegian og SAS?), mens i mange andre tilfeller har de naturligvis begrenset oversikt (AirBerlin, Lufthansa etc.?).

Da er det helt nødvendig at noen gjør de oppmerksomme på markedspotensialet og bidrar med innspill og informasjon som bedriftene ikke selv har forutsetninger til å innhente.

Tore: Stå på - fortsett den gode jobben med å få flere utenlandsruter!

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden...

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...