Gå til hovedinnhold

Trondheim-Berlin-Paris-Barcelona

I en minileder i Adresseavisen torsdag 1. september vies mitt engasjement for flere internasjonale direkteflyruter til og fra Værnes oppmerksomhet.
Adresseavisen viser til at det er flyselskapene og markedet som bestemmer hvor flyene skal gå, og antyder at dette er noe en fylkesordfører ikke bør legge seg borti.


For et par år siden be Luftfartsforum Trondheim Lufthavn Værnes etablert. Det ble etablert på initiativ av Trøndelagsrådet og består av medlemmer fra fylkeskommunene i Trøndelag, næringslivet og Avinor. Luftfartsforumet har brukt tiden godt og etablert tett dialog med flyselskapene og andre aktører i bransjen for å sikre videre utvikling på Værnes. Et av hovedmålene er flere direkteflyruter både nasjonalt og internasjonalt. Det er blant annet takket være et systematisk påvirkningsarbeid fra Luftfartsforumet at Avinor nå bygger ut Værnes for 800 millioner kroner med kapasitet til 5 millioner flypassasjerer.

Som fylkesordfører er jeg opptatt av at både private og næringslivet i regionen får et best mulig flytilbud ved Værnes. Derfor har jeg også deltatt i flere møter med flyselskaper for å fortelle om en region i vekst og utvikling. Senest i juni møtte jeg representanter fra Lufthansa som planlegger en utvidelse av sin flyrute mellom Værnes og Frankfurt. En flyrute som er svært viktig for trøndersk nærings- og reiseliv. Lufthansa var på besøk for å lære seg regionen bedre å kjenne før de fattet sin beslutning. Etter hva jeg forstår var Lufthansa svært imponert over det de så og hørte i møte med politikere og representanter for Trøndersk nærings- og reiseliv. De er nå i ferd med å konkludere på at flyruten skal videreutvikles med flere avganger.

Det er ikke slik at beslutninger fattes i et vakuum i de innerste kontorer verken hos flyselskaper, Avinor eller for den saks skyld i fylkeskommunen. De fleste beslutninger kommer som en følge av prosesser og dialog mellom mange aktører. Som fylkesordfører kan jeg påvirke dialogen og prosessen for at beslutningene skal bli best mulig for Trøndelag.

Som fylkesordfører engasjerer jeg meg også kraftig for å bidra til å løse kraftkrisa i Midt-Norge. Energipolitikk er ikke definert som en fylkeskommunal oppgave. Mener Adresseavisen av den grunn at jeg ikke bør bry meg om kraftkrisa? Eller for den saks skyld; en rettferdig fordeling av helsebudsjettene til St. Olavs Hospital? Som fylkesordfører er jeg også ombud for Sør-Trøndelag og har en klar forpliktelse til å forsvare interesse til innbyggerne og næringslivet i fylket.

Derfor engasjerer jeg meg også for at flytilbudet til og fra Værnes skal bli bedre. I Adresseavisens hovedleder i samme avis blir det pekt på at; ”Vestlendinger har mange ganger vist seg meget effektive når de står sammen”. Det gjelder innen luftfarten også. Vestlendinger har vært meget dyktige til å argumentere for sine behov når det gjelder flyruter både til og fra Bergen og Stavanger. Flinkere enn oss. I dag har Stavanger 40 destinasjoner til utlandet mens Bergen har 46. Trondheim har 23. Det vil si at det fra Flesland går dobbelt så mange direkte flyruter til utlandet sammenlignet med Værnes.

Det jobber vi for å endre på. Næringslivet i hele Trøndelag og Midt-Norge blir stadig mer internasjonalt. Private reiser mer, og trøndersk reiseliv legger til rette for at turister fra Tyskland og andre deler av Europa lettere skal kunne komme seg til historiske, hemningsløse, eventyrlige og kreative Trøndelag.

Da trenger vi flyrute til Berlin slik trøndersk næringsliv og reiseliv etterspør. Og til Paris, Barcelona og andre europeiske storbyer.

”Det finnes grenser for hva selv en turbo som Sandvik kan få til alene”, fastslår Adresseavisen i sin lederartikkel. Sant nok. Men i samspill med flyselskapene, markedet, et meget aktivt Luftfartsforum og engasjerte politikere fra begge trøndelagsfylkene jobber vi nå meget godt for å styrke flytilbudet til og fra Værnes.

En jobb som ville blitt enklere med drahjelp fra regionens store dagsavis.

Kommentarer

Turid U. sa…
Takk for at du er en sånn "turbo", Tore O.! Og takk for at du stiller til valg igjen! Da er det vår jobb som velgere å sørge for at du fortsetter som vår fylkesordfører.
Anonym sa…
Dette er fullstendig skivebom fra Adressa.

Flyselskap (som alle andre bedrifter) har selvfølgelig behov for innspill fra sine kunder. Det kan være noen tilfeller hvor selskapene har god oversikt (f.eks. Norwegian og SAS?), mens i mange andre tilfeller har de naturligvis begrenset oversikt (AirBerlin, Lufthansa etc.?).

Da er det helt nødvendig at noen gjør de oppmerksomme på markedspotensialet og bidrar med innspill og informasjon som bedriftene ikke selv har forutsetninger til å innhente.

Tore: Stå på - fortsett den gode jobben med å få flere utenlandsruter!

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .