Adresseavisen skriver 20. oktober at Bodø må støyisolere for 6,5 milliarder kroner dersom Forsvaret kjøper amerikanske jagerfly. Ørland slipper med 1,2 milliarder i støytiltak.
Det er et par ting som det bør borres i når det gjelder Flystøyrapporten http://multimedia.api.no/www.an.no/archive/01626/flyst_yrapport_1626390a.pdf
1. Hvorfor i allpakka ble ikke denne bestilt FØR man konkluderte i Forsvarsstudien (FS07), og det til overmål etter at utredningene knyttet til FS07 etter to år konkluderte med Ørlandet som Hovedflybase alene, mens Forsvarsledelsen snudde opp ned på denne konklusjonen iløpet av to sommermåneder og pekte på Bodø som eneste alternativ. Hva visste Generalinstpektøren for Luftforsvaret (GIL) om flystøyproblematikken da de konkluderte i sommer???
2. Hva ligger i ryktene om at masterplanen egentlig er å få lagt ned Ørland Hovedflystasjon nå, for så å flytte alt til Evenes når Bodø får for mye flystøy og økte kostnader, slik flystøyrapporten dokumenterer? Stemmer det at dette har vært GIL og Forsvarssjefens hovedstrategi i flere år?
3. Er ikke denne rapporten et levende bevis på at en kampflybase støyer så mye at man bør ha minst to for å fordele støyen? Feks en i Bodø og en på Ørlandet...
4. Et viktig moment i vurderingen rundt FS07 og lokalisering av Hovedflystasjon er nærhet til urbane strøk og utdanningsmiljøer for å sikre rekruttering og kompetanse som trengs både direkte og i randsonene av en moderne militær Hovedflystasjon. Hvordan havner Evenes ut ifht til Bodø og Ørlandet i en slik sammenheng?
Det virker på meg som om Flystøyrapporten velter overende den hastverkspregede snuoperasjonen som Forsvarsledelsen foretok ifht Ørland Hovedflystasjon i sommer. Det eneste riktige må nå være å konkludere med to Hovedflystasjoner, slik blant annet Landsdelstuvalget for Nord-Norge anbefaler. En Hovedflystasjon på Ørlandet, og en i Bodø.
Det er et par ting som det bør borres i når det gjelder Flystøyrapporten http://multimedia.api.no/www.an.no/archive/01626/flyst_yrapport_1626390a.pdf
1. Hvorfor i allpakka ble ikke denne bestilt FØR man konkluderte i Forsvarsstudien (FS07), og det til overmål etter at utredningene knyttet til FS07 etter to år konkluderte med Ørlandet som Hovedflybase alene, mens Forsvarsledelsen snudde opp ned på denne konklusjonen iløpet av to sommermåneder og pekte på Bodø som eneste alternativ. Hva visste Generalinstpektøren for Luftforsvaret (GIL) om flystøyproblematikken da de konkluderte i sommer???
2. Hva ligger i ryktene om at masterplanen egentlig er å få lagt ned Ørland Hovedflystasjon nå, for så å flytte alt til Evenes når Bodø får for mye flystøy og økte kostnader, slik flystøyrapporten dokumenterer? Stemmer det at dette har vært GIL og Forsvarssjefens hovedstrategi i flere år?
3. Er ikke denne rapporten et levende bevis på at en kampflybase støyer så mye at man bør ha minst to for å fordele støyen? Feks en i Bodø og en på Ørlandet...
4. Et viktig moment i vurderingen rundt FS07 og lokalisering av Hovedflystasjon er nærhet til urbane strøk og utdanningsmiljøer for å sikre rekruttering og kompetanse som trengs både direkte og i randsonene av en moderne militær Hovedflystasjon. Hvordan havner Evenes ut ifht til Bodø og Ørlandet i en slik sammenheng?
Det virker på meg som om Flystøyrapporten velter overende den hastverkspregede snuoperasjonen som Forsvarsledelsen foretok ifht Ørland Hovedflystasjon i sommer. Det eneste riktige må nå være å konkludere med to Hovedflystasjoner, slik blant annet Landsdelstuvalget for Nord-Norge anbefaler. En Hovedflystasjon på Ørlandet, og en i Bodø.
Kommentarer