Gå til hovedinnhold

Flystøy og bråk i Forsvaret

Adresseavisen skriver 20. oktober at Bodø må støyisolere for 6,5 milliarder kroner dersom Forsvaret kjøper amerikanske jagerfly. Ørland slipper med 1,2 milliarder i støytiltak.

Det er et par ting som det bør borres i når det gjelder Flystøyrapporten http://multimedia.api.no/www.an.no/archive/01626/flyst_yrapport_1626390a.pdf

1. Hvorfor i allpakka ble ikke denne bestilt FØR man konkluderte i Forsvarsstudien (FS07), og det til overmål etter at utredningene knyttet til FS07 etter to år konkluderte med Ørlandet som Hovedflybase alene, mens Forsvarsledelsen snudde opp ned på denne konklusjonen iløpet av to sommermåneder og pekte på Bodø som eneste alternativ. Hva visste Generalinstpektøren for Luftforsvaret (GIL) om flystøyproblematikken da de konkluderte i sommer???

2. Hva ligger i ryktene om at masterplanen egentlig er å få lagt ned Ørland Hovedflystasjon nå, for så å flytte alt til Evenes når Bodø får for mye flystøy og økte kostnader, slik flystøyrapporten dokumenterer? Stemmer det at dette har vært GIL og Forsvarssjefens hovedstrategi i flere år?

3. Er ikke denne rapporten et levende bevis på at en kampflybase støyer så mye at man bør ha minst to for å fordele støyen? Feks en i Bodø og en på Ørlandet...

4. Et viktig moment i vurderingen rundt FS07 og lokalisering av Hovedflystasjon er nærhet til urbane strøk og utdanningsmiljøer for å sikre rekruttering og kompetanse som trengs både direkte og i randsonene av en moderne militær Hovedflystasjon. Hvordan havner Evenes ut ifht til Bodø og Ørlandet i en slik sammenheng?

Det virker på meg som om Flystøyrapporten velter overende den hastverkspregede snuoperasjonen som Forsvarsledelsen foretok ifht Ørland Hovedflystasjon i sommer. Det eneste riktige må nå være å konkludere med to Hovedflystasjoner, slik blant annet Landsdelstuvalget for Nord-Norge anbefaler. En Hovedflystasjon på Ørlandet, og en i Bodø.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...