Gå til hovedinnhold

Arbeiderpartiet videre etter kommunevalget


Mitt innlegg til landsstyret etter valget.

Kjære landsstyre!

Vi har gjort et svært dårlig valg.
Jeg tror mye handler om avmakt.
Mange opplever at stadig flere beslutninger flyttes vekk fra folk. Vekk fra oss og inn i styrerom og store byråkrati uten folkelig forankring. Og en rikspolitisk debatt som går over hodene våre, der det trilles terninger som om det er et realityshow der underholdningsverdien måles over politisk substans. Jeg er langt over gjennomsnittet interessert i politikk, og man skal være forsiktig med svogerforskning, men jeg så ikke en eneste partilederdebatt denne valgkampen...

Diskusjonene og debattene må ut i landet. Makt må flyttes ut. Virkemidler må flyttes ut. Ressurser for å bygge det nye Norge må flyttes ut de de politiske håndverkerne som sitter nær ressursene. Nær bedriftene. Nær befolkningen.

Arbeiderpartiet har historisk vært brobyggeren i norsk politikk. En koalisjon som har funnet løsningene mellom arbeid og kapital. Mellom by og land. Mellom offentlig styring og marked. Mellom verdiskaping og miljø.

Det er vi som skal bygge Det nye Norge. Det er vi som kan bygge landet. Det nye Norge. Det klimanøytrale Norge som sikrer bosetting fordi vi skaper nye klimavennlige arbeidsplasser. Som fanger CO2 i skogen, jordbruket og i havet. Som renser naturgassen og selger den som hydrogen til utlandet. Som utvikler ny industri, ikke avvikler den vi har.  Og som stiller krav om et seriøst arbeidsliv.

Som gir folk trygghet til å bo nært naturressursene fordi tilgangen til sykehus, politi, skole og utdanning hele livet er tilgjengelige.

Arbeiderpartiet er ikke bare for folk flest. Vi er av folk flest. Og vi må bli flere. Vi må rekruttere. Vi må bygge organisasjon. Vi må bygge den kraften som skal bygge det nye Norge.

I Trøndelag skal vi bli klimanøytrale innen 2030. Vi skal få til det – ja, selv uten MDG i koalisjonen - og på tross av regjeringen og årelatingen av ressurser til fylkene, som Stortinget driver med. Og vi skal tjene penger på det. I valgkampen lanserte vi verdens første utslippsfrie hurtigbåter. De skal bygges på norske verft.

Men om vi får litt mer hjelp - noen flere virkemidler og mer makt over egen utvikling, blir det lettere. Sammenslått er vi store nok til å ta større oppgaver. Vi kan få dem fra stadig voksende direktorater og byråkrater. Vi kan få dem fra et Storting som gir oss tillit. Som lar oss drive politikk. Da må vi reparere – ikke reversere regionreformen.

Da vil også de politiske debattene lokalt og regionalt bli mer interessante. Da får vi noe å snakke om, annet enn hva riksmedias virkelighetsfjerne kommentatorer måtte mene om talemåter, stil og morsomme replikker. Fri oss fra politiske realityshow og underholdning. Og frels oss fra regjeringen. (Så riket blir vårt, og makten og æren, ja kanskje ikke i all evighet, men temmelig lenge.)

Kommentarer

Hei, jeg er så spent på å finne Dr.Amiso, som hjelper meg med å gjenopprette livet mitt, dette er mitt vitnesbyrd om det gode arbeidet til en mann som hjalp meg. Jeg heter Agnes Lucas, Am fra Drammen Norge. Livet mitt er tilbake etter seks års ekteskap, mannen min forlot meg og to barn. Jeg følte at livet mitt var nesten over og falt fra hverandre. Takk til Dr.Amiso som jeg møtte på nettet. En trofast dag, mens jeg søkte på Internett, så jeg etter en perfekt stavebeslag som kunne løse problemene mine. Jeg fant en serie vitnesbyrd om akkurat denne veiviseren. Noen mennesker vitnet om at han brakte eks-kjæresten tilbake, noen vitnet om at han gjenoppretter livmor, noen vitnet om at han kan kaste en spell for å stoppe skilsmisse, og så videre. Det var et bestemt vitnesbyrd jeg så, det var en kvinne som het Anna, vitnet om hvordan Dr.Amiso brakte henne tilbake til sin tidligere kjæreste på mindre enn tre dager og på slutten av vitneforklaringen droppet e-postadressen til Dr.Amiso. Etter å ha lest alt dette, bestemte jeg meg for å prøve Dr.Amiso. Jeg kontaktet ham og forklarte problemet mitt. På bare tre dager henvendte mannen min meg. Vi løser problemene våre, og vi er enda lykkeligere enn før. Dr.Amiso er virkelig en begavet og talentfull mann, og jeg vil ikke publisere den fordi den er en fantastisk mann ... Hvis du har et problem og leter etter en ekte og ekte veiviser for å løse det problemet for deg. Prøv den store Dr.Amiso i dag, for kreft- eller skilsmissesaker, Jobbfremme og suksess, Helse- eller ekteskapelige problemer, Vil du bli kjent i verden, vinne rettsaker, selskapet nekter å betale deg, noen form for problemer i det hele tatt, slutter å gråte, jeg fant ut at det å ta urtemedisinen sin best. vennligst kontakt Dr.Amiso på: herbalisthome01@gmail.com

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .