Gå til hovedinnhold

Med stjerner i blikket

Idag skal jeg feire matkunsten i Århus. Den kunsten som gjør et måltid mat til en sanselig opplevelse på linje med billedkunsten og musikken. I Trøndelag har vi flere slike kunstnere i verdensklasse. Idag håper jeg noen av dem får fortjent anerkjennelse med stjernedryss over Trondheim. 


Fabelaktige restauranter som Credo og Fagn med matkunstnerne Heidi Bjerkan og Jonas Nåvik og deres medarbeidere, legger aldri skjul på sin begeistring for råvarene de får tak i fra naturen og dyktige produsenter i Trøndelag. 


Trøndelag har ambisjoner som matregion. Vi har fabelaktige råvarer, dyktige produsenter, en usedvanlig dyktig matindustri og kokker i alle klasser - også verdensklasse. 


Den paletten og de tonene Heidi Bjerkan og Jonas Nåvik maler og komponerer mat med, har rett og slett farger og lyder få kan konkurrere med oss om. Enten det er laks, sjøkreps, kamskjell eller blåskjell fra kysten. Eller det er kjøttfe, meieriprodukter eller bær og grønnsaker og annet snadder fra innlandet vårt. Eller det er fjellmandelpoteten, lammet fra kysten eller fjellet - eller reinsdyra og viltet. Vi har fabelaktige råvarer, som gir spennende matopplevelser og grunnlag for å bygge Trøndelag som reiselivsdestinasjon.


Idag skal vi feire matkunsten. Jeg håper Heidi og Jonas vinner fortjent anerkjennelse. Gjør de det, vil de nok som vanlig sende en tanke til alle de dyktige matprodusentene som høster av de unike råvarene naturen har skjenket oss i Trøndelag. Derfor skal vi hylle og feire dem uansett om det skinner opp noen nye stjerner over Trondheim restaurantnatt ikveld.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...