Gå til hovedinnhold

Tynnkledde keisarar veikjer norskfaget

Omsett til nynorsk.*
Det er openberra for dei aller fleste at kravet om tre karakterar i norsk, er overflødig. Det hjelper ikkje at ein liten åndselite forlanger å halda norskfaget som gislar med grunngjevingar som for lengst er gått ut på dato. Etter at eg tok til orde for éin karakter i norsk, har eg vorte utskjelt som ein reaksjonær og kunnskapsløs høgrepopulist av sentrale målfolk. I tillegg til at eg er ein idiot, sjølvsagt.

Adresseavisens kommentator presterer å utropa sidemål til noko av det viktigaste elevane lærer på skulen, og dessutan at dei som ikkje brukar sidemålet, er dummare enn andre. Kommentaren er skriven på bokmål. Kommentaren er delt med stor jubel av Mållaget, som viser til ein norsk forskingsrapport. Men for å seia det forsiktig, så gjev ikkje den breie forskinga som er gjort internasjonalt på flerspråklighet særleg belegg for slike konklusjonar. Men at elevar som er flinke på skulen, òg er flinke i sidemålet, medan dei som slit på skulen òg slit med sidemålet, treng ein ikkje forsking for å forstå.

Norsklærarar over heile landet slår alarm, og elevar slit tungt med motivasjonen for faget, fordi relevansen opplevast for svak. Svaret frå fleire av dei ivrigaste målentusiastene på dette, er at lærarane med vilje undergrev faget, og elevane er lettkjøpte offer for populisme. Eg trur ikkje det. Eg trur lærarane i norsk skule strekkjer seg langt i lojalitet til læreplanen, så langt at dei i fortviling ser at karakterkrav i fag som strøast tynt ut over ein overfylt læreplan, veikjer høva for å leggja opp til bruk og praksis innan faga, og gjer djuplæringen vanskelegare. Spesielt i norskfaget.

Elevar som ropar ut at argumenta for karakter i skriftleg sidemål minne om dei nye kleda til keisaren, er korkje late, dumme eller viljeløse offer for lettvint populisme. Dei er barn av si tid, med utprega nase for kva for ferdigheter samfunnet stiller krav til å beherska i framtida. Dei vert allereie di verre tyngd av så mange krav, at røyndomen gjer dei langt meir treffsikre i analysen sin, enn dei som tvihalder på karakterkravet i sidemål. Eit karakterkrav som òg utfordrar behovet for meir djuplæring i faga.

Det er på tide å frigjera norskfaget – til beste for både hovudmålet og sidemålet. Om ikkje keisaren manglar klede, er han i kvart fall usedvanleg tynnkledd etter tilhøva. Den store fagfornyinga som no pågår i norsk skule, må enda opp med éin skriftleg karakter i norsk. Slik det er i dag risikerer du å gå ut med seks norskkarakterar, om du kjem opp i norsk skriftleg og munnleg til eksamen. Norsk er viktig, men det er ikkje seks gonger viktigare enn matematikk. Elevane vert undervist i både geometri og algebra, sjølv om dei ikkje får eigne karakterar i dei faga.

Over 150 skular deltek i eit forsøksprosjekt med ein eller to norskkarakterar (samla, eller skriftleg+munnleg), der karakteren i skriftleg sidemål er integrert i den eine karakteren. Røynslene frå forsøket er overveldande gode, noko som desse sitata frå delrapport 2 i evalueringa viser:

For det første uttrykkjer lærarane at dei nå har høve til å «gå i djupna» i norskfaget gjennom undervisinga. For det andre giret lærarane elevane fleire og løpande, uformelle tilbakemeldinger med henblikk på økt læring og mogleg forbetring av arbeid som er under utforming.
(…)
Lærarane uttrykkjer dette som at ordninga med færre karakterar ved halvårsvurdering førar til at elevane får auka mengdtrening i skriving, og elevane får fleire høve til å øva seg enn kva som var tilfelle då lærer måtte sikre vurderingsgrunnlag for tre karakterar ved halvårsvurdering.
(…)
Desse norsklærarane formidlar i intervju at ein samla karakter i norsk skriftleg (hovedmål og sidemål) understrekar og styrkjer sidestillinga av dei to målformene i undervisinga.

For å seia det med latin; Q.E.D. (quod erad demonstrandum)

La oss ha tillit til norsklærarane.

*Teksten er omsett til nynorsk av Aperterium - a free/open-source machine translation platform. Men kvifor det? Jo for å illustrere eit siste poeng, som eg fekk av ein norsklærer på epost:
Jeg tror mange norsklærere sitter med en opplevelse av at sidemålsordningen har gått ut på dato. Og jeg kan ikke se at det finnes ett argument for at elevene skal kunne skrive på begge målformer. Det er en enorm ressursbruk på noe som gir veldig lite gevinst. Jeg så du var inne på den gamle traveren av et argument, nemlig at man må kunne skrive nynorsk i tilfelle man skal jobbe i det offentlige. Det er i seg selv et dårlig argument, men det gikk fullstendig ut på dato i det man fikk sider som dette: Apertium

Denne siden gir allerede en god oversettelse, og jeg ser ingen grunn til å tro at slike sider ikke vil bli flere og bedre i tiden fremover. Så pr i dag er det å kunne skrive på sidemål først og fremst en øvelse man utsetter elever, som skal få karakter og eksamen i det, for. Og norsklærere, selvfølgelig. Jeg tror faktisk vi har viktigere ting å drive med i norsk skole.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden...

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og ...

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .