Det er på tide å slutte med å ha tre karakterer i norskfaget. Det holder med én karakter, evt to - skriftlig og muntlig. Å ha egen karakter i sidemål bør vi slutte med.
Til sammenligning har vi kun én karakter i matematikk, og selv om norsk er viktig, er det ikke tre ganger viktigere enn matematikk. En rekke norsklærere har tatt til orde for det samme.
I Sør-Trøndelag fylke hadde vi forsøk med en eller to karakterer i norskfaget for tre år siden. 11 skoler deltok. Her er oppsummeringen:
VURDERING FOR LÆRING
- Antall vurderingssituasjoner er redusert. Lærerne opplever at de slipper jakten på vurderingssituasjonene og at man har en mer helhetlig tilnærming til faget. Lærerne opplever at karakterene som settes er mer rettferdige fordi det er rom for flere vurderingssituasjoner uten karakter.
- Både lærere og elever opplever å ha bedre tid, det er rom for mer og bedre individuell tilpasning som medfører mer fokus på tilbakemeldinger og framovermeldinger (vurdering for læring) enn «det evige karakterjaget».
ORGANISERING AV UNDERVISNING OG SAMARBEID
- Lærerne opplever at de har tid til å drive mer fleksibel og variert undervisning, det er også rom for å være mer spontan og kreativ.
- Forsøket har bidratt til økt kollegialt samarbeid, og noen skoler opplever også at det i større grad åpner for tverrfaglige samarbeidsarenaer med fokus på fagets anvendelse.
- Deltakelse i forsøket og erfaringsutvekslingene har gitt innspill til nye arbeidsmetoder, og man ser også muligheter til videre utvikling.
- Det har vært ytret en liten bekymring knyttet til nedprioritering av skriftlig sidemål. Tilbakemeldingene sier at kompetansemålene knyttet til sidemålsundervisningen blir ivaretatt i sin helhet. Så lenge skriftlig sidemål er et trekkfag i forbindelse med eksamen så opprettholdes undervisningstrykket. Skolene organiserer undervisning i hovedmål og sidemål ulikt (periodevis fra uker til hel termin) og gjerne med lokale tilpasninger.
ELEVENES TILBAKEMELDINGER
- Opplever mer ro og kvalitet i undervisningen, spesielt i de tilfellene hvor hovedmål og sidemål periodiseres.
- Elevene er mer positivt innstilt til norskfaget når de får anvende det som et ferdighetsfag framfor et kunnskapsfag.
Til sammenligning har vi kun én karakter i matematikk, og selv om norsk er viktig, er det ikke tre ganger viktigere enn matematikk. En rekke norsklærere har tatt til orde for det samme.
I Sør-Trøndelag fylke hadde vi forsøk med en eller to karakterer i norskfaget for tre år siden. 11 skoler deltok. Her er oppsummeringen:
VURDERING FOR LÆRING
- Antall vurderingssituasjoner er redusert. Lærerne opplever at de slipper jakten på vurderingssituasjonene og at man har en mer helhetlig tilnærming til faget. Lærerne opplever at karakterene som settes er mer rettferdige fordi det er rom for flere vurderingssituasjoner uten karakter.
- Både lærere og elever opplever å ha bedre tid, det er rom for mer og bedre individuell tilpasning som medfører mer fokus på tilbakemeldinger og framovermeldinger (vurdering for læring) enn «det evige karakterjaget».
ORGANISERING AV UNDERVISNING OG SAMARBEID
- Lærerne opplever at de har tid til å drive mer fleksibel og variert undervisning, det er også rom for å være mer spontan og kreativ.
- Forsøket har bidratt til økt kollegialt samarbeid, og noen skoler opplever også at det i større grad åpner for tverrfaglige samarbeidsarenaer med fokus på fagets anvendelse.
- Deltakelse i forsøket og erfaringsutvekslingene har gitt innspill til nye arbeidsmetoder, og man ser også muligheter til videre utvikling.
- Det har vært ytret en liten bekymring knyttet til nedprioritering av skriftlig sidemål. Tilbakemeldingene sier at kompetansemålene knyttet til sidemålsundervisningen blir ivaretatt i sin helhet. Så lenge skriftlig sidemål er et trekkfag i forbindelse med eksamen så opprettholdes undervisningstrykket. Skolene organiserer undervisning i hovedmål og sidemål ulikt (periodevis fra uker til hel termin) og gjerne med lokale tilpasninger.
ELEVENES TILBAKEMELDINGER
- Opplever mer ro og kvalitet i undervisningen, spesielt i de tilfellene hvor hovedmål og sidemål periodiseres.
- Elevene er mer positivt innstilt til norskfaget når de får anvende det som et ferdighetsfag framfor et kunnskapsfag.
Kommentarer