Gå til hovedinnhold

Vi har ansvar for hele byen, ikke bare Innherredsvegen


Trondheim kommune og Sør-Trøndelag Fylkeskommune har sammen med staten tatt på oss betydelige forpliktelser for å sikre at selv om befolkningen i Trondheim vokser kraftig de neste årene, skal ikke biltrafikken øke. Det er avgjørende at vi lykkes med å få en høy kollektivandel for å unngå at veiene våre fylles med biler. Da må bussen komme raskt frem. Virkemiddelet for dette er kollektivfelt. Dette har vi sett effekten av med ca 50% kollektivvekst siden kollektivfeltene ble innført i Trondheim.

Skal vi lykkes med høy kollektivtrafikkandel må kollektivtrafikken bygges videre ut. Samtidig må bussene kjøre uhindret og effektivt for å konkurrere ut bilen som framkomstmiddel, spesielt i rushtrafikken. Ett av virkemidlene er å etablere såkalte superbussruter, hvor mottoet er "tenk bane, kjør buss". Erfaringen fra andre byer som har innført dette er svært god, men også at det krever at bussen kan kjøre uhindret.

Trondheim vokser mest i øst. Innherredsvegen er hovedinn- og utfartsåren til dette området. I tillegg er det over 2 millioner av- og påstigninger på bussen bare i Innherredsvegen hvert år.
For å nå målet om nullvekst i biltrafikken, har staten inngått en bymiljøavtale med Trondheim og Sør-Trøndelag. Avtalen er verdt flere milliarder kroner, og målet er blant annet å bygge ut kollektivtrafikken kraftig fra 2019. 

Å starte denne satsingen med å fjerne to kollektivfelt i kanskje den viktigste fartsåren inn og ut av byen vil gjøre at vi risikerer å bryte avtalen med staten. Byen går dermed glipp av milliardbeløp, samtidig som vi risikerer at vi ikke når nullvekstmålet for biltrafikken fordi vi ikke lykkes med kollektivsatsingen. Da risikerer vi også å tape ytterligere belønningsmidler til drift av kollektivtrafikken. 
Som Fylkesordfører må jeg ta hensyn til flere enn beboerne i Innherredsvegen når vi fatter beslutninger.
Innherredsvegen har allerede etter åpningen av Strindheim-tunnelen fått kraftig redusert biltrafikk til glede for beboerne. Å gjennomføre et forsøk med blandet trafikk med dagens trafikkmengde og dagens bussbevegelser innebærer neppe store utfordringer. Problemet oppstår etter 2019, når busstrafikken skal øke samtidig som befolkningsveksten skyter fart øst i Trondheim. Om bussen ikke kommer uhindret fram, vil flere velge bil. 

Straume beskylder undertegnede for å holde Innherredsvegen som gissel. Vel, for undertegnede er det viktig å ivareta et busstilbud som allerede i dag innebærer omlag 8 millioner passasjerreiser med bussen gjennom Innherredsvegen i året, med over 2 millioner av- og påstigninger bare der. Når byen nå vokser i øst vil passasjertallet stige med minst 15%, om vi skal nå forpliktelsene byen og fylket har tatt på seg. 

Å prioritere miljø, klima og framkommelighet for befolkningen i hele Trondheim krever at vi løfter kollektivtrafikken. Strindheimtunnelen har medført betydelig mindre biltrafikk for beboerne i Innherredvegen. Å fjerne kollektivfeltene vil skyve belastningen over på store befolkningsgrupper i andre deler av byen, samtidig som vi bryter bymiljøavtalen med staten, og dermed kan gå glipp av milliardbeløp til Trondheim. 

Skal man fjerne to felt i Innherredsvegen, må de gjenværende feltene forbeholdes bussene. Det er liten nytte i et forsøk som ikke tester effekten av dette. Så lenge bystyret ikke greier å bli enige om et forsøk som prioriterer bussen over privatbilen, blir det ikke noe forsøk.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden...

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...