Trondheim kommune og Sør-Trøndelag Fylkeskommune har sammen med staten tatt på oss betydelige forpliktelser for å sikre at selv om befolkningen i Trondheim vokser kraftig de neste årene, skal ikke biltrafikken øke. Det er avgjørende at vi lykkes med å få en høy kollektivandel for å unngå at veiene våre fylles med biler. Da må bussen komme raskt frem. Virkemiddelet for dette er kollektivfelt. Dette har vi sett effekten av med ca 50% kollektivvekst siden kollektivfeltene ble innført i Trondheim.
Skal vi lykkes med høy kollektivtrafikkandel må kollektivtrafikken bygges videre ut. Samtidig må bussene kjøre uhindret og effektivt for å konkurrere ut bilen som framkomstmiddel, spesielt i rushtrafikken. Ett av virkemidlene er å etablere såkalte superbussruter, hvor mottoet er "tenk bane, kjør buss". Erfaringen fra andre byer som har innført dette er svært god, men også at det krever at bussen kan kjøre uhindret.
Trondheim vokser mest i øst. Innherredsvegen er hovedinn- og utfartsåren til dette området. I tillegg er det over 2 millioner av- og påstigninger på bussen bare i Innherredsvegen hvert år.
For å nå målet om nullvekst i biltrafikken, har staten inngått en bymiljøavtale med Trondheim og Sør-Trøndelag. Avtalen er verdt flere milliarder kroner, og målet er blant annet å bygge ut kollektivtrafikken kraftig fra 2019.
Å starte denne satsingen med å fjerne to kollektivfelt i kanskje den viktigste fartsåren inn og ut av byen vil gjøre at vi risikerer å bryte avtalen med staten. Byen går dermed glipp av milliardbeløp, samtidig som vi risikerer at vi ikke når nullvekstmålet for biltrafikken fordi vi ikke lykkes med kollektivsatsingen. Da risikerer vi også å tape ytterligere belønningsmidler til drift av kollektivtrafikken.
Som Fylkesordfører må jeg ta hensyn til flere enn beboerne i Innherredsvegen når vi fatter beslutninger.
Innherredsvegen har allerede etter åpningen av Strindheim-tunnelen fått kraftig redusert biltrafikk til glede for beboerne. Å gjennomføre et forsøk med blandet trafikk med dagens trafikkmengde og dagens bussbevegelser innebærer neppe store utfordringer. Problemet oppstår etter 2019, når busstrafikken skal øke samtidig som befolkningsveksten skyter fart øst i Trondheim. Om bussen ikke kommer uhindret fram, vil flere velge bil.
Straume beskylder undertegnede for å holde Innherredsvegen som gissel. Vel, for undertegnede er det viktig å ivareta et busstilbud som allerede i dag innebærer omlag 8 millioner passasjerreiser med bussen gjennom Innherredsvegen i året, med over 2 millioner av- og påstigninger bare der. Når byen nå vokser i øst vil passasjertallet stige med minst 15%, om vi skal nå forpliktelsene byen og fylket har tatt på seg.
Å prioritere miljø, klima og framkommelighet for befolkningen i hele Trondheim krever at vi løfter kollektivtrafikken. Strindheimtunnelen har medført betydelig mindre biltrafikk for beboerne i Innherredvegen. Å fjerne kollektivfeltene vil skyve belastningen over på store befolkningsgrupper i andre deler av byen, samtidig som vi bryter bymiljøavtalen med staten, og dermed kan gå glipp av milliardbeløp til Trondheim.
Skal man fjerne to felt i Innherredsvegen, må de gjenværende feltene forbeholdes bussene. Det er liten nytte i et forsøk som ikke tester effekten av dette. Så lenge bystyret ikke greier å bli enige om et forsøk som prioriterer bussen over privatbilen, blir det ikke noe forsøk.
Kommentarer