Gå til hovedinnhold

Hva om drosjene vinner kollektivkampen?

Vi har hatt drosjeseminar i Trondheim idag.

Jeg tror at om 5-10 år så kan tankeeksperimentet mitt under være en realitet.



Verdens byer vokser og det blir trangere om plassen. I Trondheim tar bilene opp 1 million kvadratmeter når de står hjemme. I tillegg båndlegger de 3-4 millioner kvadratmeter med parkeringsplasser på steder de skal kjøre til. De belaster og sliter på vegnettet, likevel står de stille 95% av tiden.

I en verden hvor byene vokser, vil det ikke være plass til så mange biler. Det vil neppe være norske byer som driver utviklingen sterkest, men gigabyene rundt omkring i verden forøvrig. De løsningene som drives fram i de største byene, vil likevel komme hit.

En annen drivkraft er all kapitalen som bindes i biler som nesten ikke kjøres. Alle mineralene, metallene og teknologien som står ubrukt, er et stort ressursproblem og en enorm kunnskapssløsing.

Videre vil vi ha mer on-demand. Det gjelder også transport. Vi vil fortsatt ha kollektivtransport, men vi vil ha den til døra og vi vil kjøres til døra. Men få av oss er så rike eller i en posisjon hvor vi kan få oppleve det, med mindre det blir like billig å hentes hjemme som å gå til bussen. 

Uber er en App. Den er seks år gammel og verdsatt til 100 mrd dollar. De har en utviklingsmakt og en visjon om å dominere transportmarkedene, som går langt ut over diskusjonen om rettigheter og skatt. Jeg tror vi kan lage norske modeller som ivaretar en anstendig sjåførlønn og sikrer like konkurransevilkår hvor transportselskapene (inkludert Uberish selskaper) betaler skatt og avgifter som andre, men vi kan hverken forby dem på sikt eller stoppe de tjenestene de utvikler. Jeg mener vi skal ta ufordringen. Det har vi snakket litt om på drosjeseminaret idag.

Uber har 3 minutter ventetid på taxi i London, og de har allerede lansert noe de kaller for Uber Pool, en tjeneste som fungerer sånn ca som flytaxitjenesten Trondheim-Værnes hvor du deler bil med flere, hentes hjemme ogs kjøres til flyplassen. Bare at Uber Pool kjører deg til jobb eller andre steder flere vil til.

Uber Pool har 100 000 brukere i uka i Los Angelses. I Kina har de 3 500 000 brukere i uka. Allerede. 

Uber har også lansert Uber Rush, som også plukker med seg varer og sørger for raske og effektive vareleveranser for store og små leverandører. I Oslo har de fått Kolonial.no. Du kan gjøre matvareinnkjøpene dine på nett å få varene kjørt hjem. Jeg har regnet ut at jeg bruker ca 2-3 timer hver uke på å handle mat fordi jeg gjør det etter å ha hentet minstemann i barnehagen. Dyrt er det å handle på tom mage også. Jeg har betalingsvilje for å få kjørt maten hjem. Det sparer byen for parkeringsplasser og meg for 2-3 timer hver uke. Det er verdt prisen for frakt. Men da må noen etablere enda mer effektive vareleveranser.

Etterhvert blir alle bilene utslippsfrie/klimanøytrale, og etterhvert kommer de til å kjøre selv - uten sjåfør. Alle de store bilmerkene jobber med dette nå. Volvo kommer med sin om førerløse bil sommeren 2018. Google kjører rundt med sin i California, Apple er igang, Tesla, selvfølgelig og Uber headhunta 40 av de fremste robotutviklerne og forskerne fra Carnegie Mellon University Roboticsbe Institute for å utvikle sin førerløse bil.

Regulering og lovverk vil holde igjen utviklingen, men den vil komme. Om ti år er teknologien sannsynligvis så god at de er sikrere å sitte på en førerløs Volvo enn å kjøre selv midt på vinteren i Norge.

De er vågalt og vanskelig å spå om framtida, men utviklingen går så fort at vi må begynne å forestille oss hvordan framtidas transportsystem vil se ut. Uber er 6 år, før de er tenåringer, vil det ha skjedd minst like mye - sannsynligvis mye mer innen transportsektoren.

Anbefaler foredraget til representanten fra Uber som du finner her:

Kommentarer

Unknown sa…
Du er inne på noe. Her er noe jeg har skrevet i samme gata: https://ridesite.wordpress.com/2016/03/09/en-enkelt-taxi-kan-erstatte-over-30-privatbiler/
Unknown sa…
Vi jobber forresten med et taxi & ridesharing-konsept som vi anser som bedre for publikum enn Uber :) og med en app som er mer effektiv enn Uber

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden...

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...