Gå til hovedinnhold

Hva om drosjene vinner kollektivkampen?

Vi har hatt drosjeseminar i Trondheim idag.

Jeg tror at om 5-10 år så kan tankeeksperimentet mitt under være en realitet.



Verdens byer vokser og det blir trangere om plassen. I Trondheim tar bilene opp 1 million kvadratmeter når de står hjemme. I tillegg båndlegger de 3-4 millioner kvadratmeter med parkeringsplasser på steder de skal kjøre til. De belaster og sliter på vegnettet, likevel står de stille 95% av tiden.

I en verden hvor byene vokser, vil det ikke være plass til så mange biler. Det vil neppe være norske byer som driver utviklingen sterkest, men gigabyene rundt omkring i verden forøvrig. De løsningene som drives fram i de største byene, vil likevel komme hit.

En annen drivkraft er all kapitalen som bindes i biler som nesten ikke kjøres. Alle mineralene, metallene og teknologien som står ubrukt, er et stort ressursproblem og en enorm kunnskapssløsing.

Videre vil vi ha mer on-demand. Det gjelder også transport. Vi vil fortsatt ha kollektivtransport, men vi vil ha den til døra og vi vil kjøres til døra. Men få av oss er så rike eller i en posisjon hvor vi kan få oppleve det, med mindre det blir like billig å hentes hjemme som å gå til bussen. 

Uber er en App. Den er seks år gammel og verdsatt til 100 mrd dollar. De har en utviklingsmakt og en visjon om å dominere transportmarkedene, som går langt ut over diskusjonen om rettigheter og skatt. Jeg tror vi kan lage norske modeller som ivaretar en anstendig sjåførlønn og sikrer like konkurransevilkår hvor transportselskapene (inkludert Uberish selskaper) betaler skatt og avgifter som andre, men vi kan hverken forby dem på sikt eller stoppe de tjenestene de utvikler. Jeg mener vi skal ta ufordringen. Det har vi snakket litt om på drosjeseminaret idag.

Uber har 3 minutter ventetid på taxi i London, og de har allerede lansert noe de kaller for Uber Pool, en tjeneste som fungerer sånn ca som flytaxitjenesten Trondheim-Værnes hvor du deler bil med flere, hentes hjemme ogs kjøres til flyplassen. Bare at Uber Pool kjører deg til jobb eller andre steder flere vil til.

Uber Pool har 100 000 brukere i uka i Los Angelses. I Kina har de 3 500 000 brukere i uka. Allerede. 

Uber har også lansert Uber Rush, som også plukker med seg varer og sørger for raske og effektive vareleveranser for store og små leverandører. I Oslo har de fått Kolonial.no. Du kan gjøre matvareinnkjøpene dine på nett å få varene kjørt hjem. Jeg har regnet ut at jeg bruker ca 2-3 timer hver uke på å handle mat fordi jeg gjør det etter å ha hentet minstemann i barnehagen. Dyrt er det å handle på tom mage også. Jeg har betalingsvilje for å få kjørt maten hjem. Det sparer byen for parkeringsplasser og meg for 2-3 timer hver uke. Det er verdt prisen for frakt. Men da må noen etablere enda mer effektive vareleveranser.

Etterhvert blir alle bilene utslippsfrie/klimanøytrale, og etterhvert kommer de til å kjøre selv - uten sjåfør. Alle de store bilmerkene jobber med dette nå. Volvo kommer med sin om førerløse bil sommeren 2018. Google kjører rundt med sin i California, Apple er igang, Tesla, selvfølgelig og Uber headhunta 40 av de fremste robotutviklerne og forskerne fra Carnegie Mellon University Roboticsbe Institute for å utvikle sin førerløse bil.

Regulering og lovverk vil holde igjen utviklingen, men den vil komme. Om ti år er teknologien sannsynligvis så god at de er sikrere å sitte på en førerløs Volvo enn å kjøre selv midt på vinteren i Norge.

De er vågalt og vanskelig å spå om framtida, men utviklingen går så fort at vi må begynne å forestille oss hvordan framtidas transportsystem vil se ut. Uber er 6 år, før de er tenåringer, vil det ha skjedd minst like mye - sannsynligvis mye mer innen transportsektoren.

Anbefaler foredraget til representanten fra Uber som du finner her:

Kommentarer

Unknown sa…
Du er inne på noe. Her er noe jeg har skrevet i samme gata: https://ridesite.wordpress.com/2016/03/09/en-enkelt-taxi-kan-erstatte-over-30-privatbiler/
Unknown sa…
Vi jobber forresten med et taxi & ridesharing-konsept som vi anser som bedre for publikum enn Uber :) og med en app som er mer effektiv enn Uber

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .