Gå til hovedinnhold

Marry me - from China with Love

For 14 år siden jobbet jeg som såkalt eKoordinator for regjeringen Stoltenberg I. Jeg var statssekretær i Nærings- og Handelsdepartementet med ansvar for IKT-politikken, og hver måned rapporterte jeg til Statsministeren om hvordan utviklingen for å stimulere til økt bruk av IKT i alle deler av samfunnet gikk. Det var en veldig morsom jobb, og vi utviklet blant annet eNorge-planene.

Jobben ga meg også muligheten til å treffe IKT-bransjen bredt. Et av disse møtene var under verdensutstillingen i Hannover. Foruten en litt artig Champagne-lunsj med Prinsesse Caroline av Monaco og hennes gemal Prins Ernest August av Hannover, som ble ledsaget av en liten skandale da Ernest August visstnok slo lens på veggen av den tyrkiske paviljongen (German prince offends Turks by 'urinating on Expo pavilion'), så hadde vi et spennende møte med Siemens.

På møtet med Siemens presenterte de sine visjoner for framtidas mobiltelefoner. I 2000 var ikke mobilene blitt så fryktelig smarte ennå, men Siemens hadde laget en litt filmsnutt som lot oss se inn i glasskula. Jeg fikk senere anledning til å bruke denne filmen i mine presentasjoner for å illustere et lite scenarie om hvor vi var på vei knyttet til mobilt internett. Filmen kan du se under og den heter Marry me.

I år 2000 var jeg også i Beijing for første gang. Vi kom dit en søndag formiddag og reiste rett ut til den kinesiske mur for å være litt turister før arbeidet startet dagen etter. Oppe på muren tok jeg opp mobiltelefonen min og ringte til mora mi (klokka var 08 i Norge), som var den eneste jeg kom på som helt sikkert ble glad for å få telefon så tidlig en søndag morgen. Jeg husker ennå hvor fascinert jeg var over at jeg kunne stå på den kinesiske mur, slå nummeret hjem til mamma i Norge å få svar nokså umiddelbart. Hvordan teknologien kunne finne hele veien dit uten unødig opphold.

Årsaken til at jeg kom på både turen på muren og filmen til Siemens idag, er at datteren min Julie (22) har et internship for et næringslivsmagasin i Beijing i sommer, og da jeg kom til barnehagen for å levere minstemann, så ringte hun meg på FaceTime. Det funka helt utmerket, uten hakking og med godt bilde.

I 2000 ville en slik teknologi nærmest ha vært å overdrive i en James Bond-film, men nå er det stabil teknologi som nærmest hver og en av oss har i lomma.

Jeg har en kompis fra Tromsø som presenterer "ukens fredagsretro" på Facebook. Det er en morsom påminnelse om forskjellige duppedingser, ting og tang fra 1970-2000-tallet som vi ikke lenger bruker, men som stort sett alle har et forhold til og husker. Et av minnene var telefonkiosken :-)

Teknologiendringen går nå så raskt at det kan være verdt å stoppe opp litt å la seg fascinere. Jeg lar meg fascinere av at mobiltelefonen min er både platesamling, foto/videoapparat, syvende sans, bok (Kindle), kart, bank, leksikon (Google), parkeringsautomat, fly-, tog- og bussbillett, avis, vekkeklokke, telefonkatalog, pulsmåler, radio, TV og video (Netflix - eller husker dere VHS-kassetten?), kokebok, værmelder, Facebook, Twitter, epost og i tillegg innimellom telefon :-)

Det går fint an å ha en fin og glad prat med datteren sin i Kina en morgenstund utenfor barnehagen. Det gleder et pappahjerte å ikke bare høre henne, men også se henne i godt humør, tross litt jetlag.

Teknologien er fantastisk. Den første iPadden kom i 2010. I 2000 ble jeg fascinert av å ringe fra muren og hjem til mamma. Idag var det Julie på FaceTime fra Beijing. Mon tro hvordan duppedingsene ser ut i 2028?

Marry me:
 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .