Gå til hovedinnhold

TV2 må publisere hele undersøkelsen!

TV2 sitt innslag i dagens nyheter hadde en svært suspekt fremstilling av at Jens Stoltenberg ikke tar folk på alvor. Dette er kryssklipping og «creating the news» av verste sort. Jeg mener det er helt nødvendig at TV2 nå publiserer hele omsorgsundersøkelsen sin. Helse og omsorg er et altfor viktig tema til ikke å legge all fakta på bordet.

Oppdatert 23. august: Her er hele undersøkelsen og den viser at Stenstrøm jukset med tallene i partilederdebatten: TV2-undersøkelse om eldreomsorg

Det har kommet flere innvendinger mot TV2s omsorgsundersøkelse som de viste på Nyhetene 20. august klokken 18.30 og 21.00. Blant annet har valgforsker Frank Aarebrot gått krast ut mot TV2 og sagt at kanalen har spurt de ansatte et spørsmål det er umulig å svare nei på. Kanalen spurte følgende spørsmål:

«I hvilken grad går manglende ressurser utover en forsvarlig og verdig omsorg?»

Jeg er enig med Aarebrot i at dette er et ledende spørsmål. Selv om jeg mener omsorgen i Norge generelt er svært god, ville også jeg svart at manglende ressurser går utover omsorgen. For det blir vanskelig å svare at manglende ressurser gi en bedre omsorg.

Under partilederdebatten i går, påpekte Jens Stoltenberg at undersøkelsen til TV2 er litt mer nyansert enn de tallene TV2 har valgt å offentliggjøre så langt. Undersøkelsen viser nemlig 90 prosent av helsepersonell mener de gir en god og verdig omsorg.

Jens sa under debatten at hovedbildet av norsk omsorg er bra. Det er jeg enig i. Han henviste til en omfattende brukerundersøkelse som er foretatt over flere år. Denne viser at de fleste er gjennomgående veldig fornøyde. Jens har aldri sagt at alt er bra. Det er jeg også enig i. Derfor gleder det meg at helse- og omsorgsminister Jonas Gahr Støre har presentert en plan på hvordan han vil gjøre norsk omsorg enda bedre.

Dette er hva Jens faktisk sa: 
TV2: Du sier at hovedbildet er bra, mener du virkelig at hovedbildet er bra? Vi har tatt 10 000 telefoner, 750 sykehjem, 2/3 av de ansatte der har sagt: De får ingen verdig omsorg.

Jens: Altså, jeg mener at hovedbildet er bra, basert på de omfattende undersøkelsene vi har, og også TV2 sin undersøkelse er jo litt mer nyansert enn de tallene dere velger å offentliggjøre så langt. Fordi for eksempel deres egen undersøkelse viser at 90 % mener at man gir en god og verdig omsorg …

TV2: Ja, men det er et annet tall, det er selvevalueringen, det er hva hver enkelt pleier mener de selv gjør. 

Jens: Ja, men jeg refererer bare nå til de tallene som dere selv har, som viser også et nyansert bilde. Men det jeg forholder meg til er både hva den store innbyggerundersøkelsen viser om norsk eldreomsorg, hva utlandet sier om oss – som sier at vi er høyt oppe når det gjelder å levere god omsorg.

TV2: Men utlendingene vet vel ikke hva som skjer på norske aldershjem? 

Jens: Vi har hatt omfattende undersøkelser av norsk eldreomsorg og sammenlignet med andre land, men kan jeg bare sluttføre resonnementet. Det at hovedbildet er bra, er ingen unnskyldning, ingen trøst for der det svikter, for de menneskene opplever det sviket og den mangelen minst like sterk, selv om gjennomsnittet er bra – kanskje er det til og med litt verre å se at det ikke fungerer for noen, når vi er et land som får det til på så mange områder. Og det er grunnen til at vi skal ansette flere i pleie og omsorg. Vi skal satse på kompetanse, og vi skal organisere. Fordi mange kommuner får det til, og da må vi jo spørre: Hvorfor er det noen som ikke får det til? Hva er det de organiserer, hva gjør de som gjør at de ikke får til det mange andre kommuner får til?"


Det handler om å prioritere
Vi skylder våre eldre en trygg og god alderdom. Nylig besøkte jeg farmoren min på sykehjem i Narvik, eller "gamlehagen" som den lille nevøen min foreslo at det skulle hete. Farmor er 97 år og har det godt. Fabelaktige ansatte tar godt vare på henne, gir henne masse omsorg og passer på henne.

Det finnes flest slike historier. Norge er et godt land å bli gammel i, men det finnes også triste og uakseptable historier om svikt som rammer eldre. Vi blir også flere eldre her i landet. Det er et resultat av det gode samfunnet våre eldre har bidratt til å bygge; vi lever lenger. Derfor fortjener våre eldre også å bli tatt godt vare på. Vi skylder dem det. Derfor blir det viktig å bruke de store pengene på de viktigste oppgavene.

Vi må prioritere de store pengene på eldreomsorg, helse og skole. Andre vil prioritere skattekutt for de som har mest fra før. Det mener jeg er feil prioritering. 25 mrd kroner er fryktelig mye penger. Det tilsvarer feks 28 000 sykehjemsplasser, eller 71 000 sykepleiere, eller 83 000 hjelpepleiere.

Alt er ikke bra innen eldreomsorgen i Norge. Da må vi bruke pengene riktig. Store skattekutt til landets milliardærer og millionærer er ikke det.

Forøvrig gjør stiftelsen Livsglede for eldre en utrolig viktig jobb, som jeg intenst håper at media kan bidra til å formidle. Les mer om dem her: Livsglede for eldre

Kommentarer

Anonym sa…
Denne undersøkelsen ville ikke stått på den enkleste eksamen i metode.
Håkon sa…
"creating news" av væreste sort.
Jens oppererer på samme måte selv.
Han vridde og feiltolket rapporten om mattekunnskapene i barneskolen og sa at norske 5. klassinger er best i Norden. Selv rapportens forfatter går ut mot den konklusjonen og sier at man ikke kan trekke den konklusjonen ut fra det hun har skrevet.
Hun ville møte Jens for å oppklare dette og ble avvist. Jens var åpenbart opptatt av å fortelle løgner, ikke å lære sannheten.
Dette kommer også inn i debatten om hvem som er gode ledere.

For øvrig kommer det frem at norske 8. klassinger er på u-landsnivå når det gjelder matte. Du etterlyser hele rapporter og hele sannheter, ToreO.
Vit at det driter Jens i selv.

Til slutt : Det å sammenligne med utlandet er tull og tøys.
Vi skryter av at vi har en høy andel av kvinner i arbeidslivet. Andre land har ikke det. Og da er det slik at familien tar mer vare på hverandre.
Og da trengs ikke et så stort offentlig tilbud.
Sammenligningen er tendensiøs mot løgn den også.

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .