Trondheimsregionen får 50 000 flere innbyggere innen 2025, det tilsvarer innbyggerne i en by som Bodø.
Flere innbyggere utløser mer godstrafikk. En forsiktig framskriving gir 600 ekstra vogntog per døgn på vegene våre i 2040 – ett vogntog til hvert tredje minutt.
Godsøkningen på vegene kan ikke fortsette. Stortinget vil ha et trendbrudd. Gods må over fra veg til båt og bane. Men Jernbanen klarer ikke ta unna veksten. Banen har begrenset kapasitet selv ved kraftig utbygging. Fremskrivingen i figuren over viser dette tydelig. Den er hentet fra Jernbaneverkets utredning om nytt logistikknutepunkt.
Båten står igjen. Et nytt logistikknutepunkt må legge til rette for økt sjøtransport. Vi må vite mer om godsstrømmene før vi velger løsning. Derfor har Fylkestinget bedt om en ny utredning som viser hvordan godstransporten utvikler seg inn og ut av regionen framover. Dette er avgjørende for å finne nødvendige løsninger for framtidens godsstrømmer i Trøndelag.
Det haster med ny terminal. Noen vil få den i bakhagen sin. Det er uansvarlig bare å si at vi ikke vil ha den, derfor trenger vi oversikt over hvilken virkelighet som møter oss i forhold til gods de neste tiårene.
- Posted using BlogPress from my iPad
Kommentarer
Og de båtene kommer sentralt, men du kan jo prøve å få noen av dem til Trondheim. ( Selv om jeg tror de leverer nasjonalt og om nasjonalt mottak er i Trondheim får du mer lastebiler, trailere og tog ut av Trondheim og dermed ikke løst noe som helst).
Om det er Tines melk og oster, Salma laks og det vi produserer i Norge du sikter til så må jeg spørre : hvor skal båtene gå fra? Og - får man da ferskvare?
Tanken din er god, men båt er sakte og lite spesifikt for det lokale behovet.... Tror nok heller du må ta tak i regjeringen å etterlyse mer infrastruktur. Som alle andre gjør...