Gå til hovedinnhold

Politisk jordskjelv i Chongqing og Kina

Bo Xilais fall fra toppen av kinesisk politikk er dette tiårets mest dramatiske politiske rystelse i Kina. Saken dreier seg om mer enn at hans kone er arrestert, mistenkt for drapet på briten Neil Heywood, at hans sønn går på dyre prestisjeuniversitet og kjører rød Ferrari og at hans nære medarbeider og politimester Wang Lijun, svek ham og rømte til det amerikanske konsulatet i nabo-byen Chengdu.

Fallet til Bo Xilai henger også sammen med statsminister Wen Jiabaos frykt for en ny kulturrevolusjon og for en gylden anledning for Jiabao til å hevne forsøket fra Bo Xilais far på å kvitte seg med Jiabao etter opprøret på den Himmelske freds plass i 1989. Det handler også om den politiske elitens dobbeltmoral hvor de prediker nøysomhet overfor befolkningen, men beriker sine familier gjennom sinnrike nettverk og posisjoner i de statseide bedriftene. Og det dreier seg om den kinesiske mafiaen, triadene, som fortsatt har en sentral rolle i den kinesiske maktbalansen og økonomiske liv.

Bo Xilais brutale framferd mot deler av korrupsjonen og maktapparatet i Sør-Trøndelags vennskapsby, Chongqing, hans utilslørte kampanje for å få en plass blant de 9 mektigste etter partikongressen i høst, samt hans flørting med Mao-sitater og røde sanger i Chongqing - gjorde at han hadde få muligheter til å overleve politisk når dobbeltmoralen ble brettet ut i drapssaken hvor hans kone ser ut til å være innblandet.

Wall Street Journal følger godt med på historien om Bo Xilais fall og hva det innebærer. Se her: WSJ: Bo Xilai

Her er en fabelaktig artikkel i Foreign Policy om det samme: John Garnaut - The Revenge of Wen Jiabao

For en kjapp briefing om storyen bak dette, er NRK gode å ha. Bare se her:

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...