Gå til hovedinnhold

Første primærvalg i USA 3. januar

Tirsdag 3. januar braker det løs. Republikanske velgere i konservative Iowa skal peke ut hvem de mener av Republikanernes (GOP) kandidater som skal få utfordre Obama 6. november i høst. Egentlig er det ikke et primærvalg for GOP i Iowa imorra, for det som skal velges er utsendinger til fylkessamlinger som igjen skal velge utsendinger til statens konvent som velger delegater til nominasjonsmøtet GOP holder i vippestaten Florida 27. august i år. Det minner mer om nominasjonsmøtene i våre partier i Norge, enn de store primærvalgene vi vanligvis forbinder med den innledende presidentvalgkampen i USA (les mer her: Caucus).

Men uansett; hvordan de omlag 120 000 på ca 1800 ulike partimøter som deltar i tirsdagens valg av republikansk presidentkandidat i Iowa stemmer, blir den første testen og stemningsskaperen i kampen om GOP-kandidat. Sist vant Mike Huckabee, men han ble som kjent ikke kandidat. I 2004 var det ingen som giddet å stille mot sittende president Bush, men i 2000 vant Bush jr og han ble som kjent også kandidat. Bob Dole vant Iowa i 1996 og ble også kandidat ved valget, men han vant også i 1988, men da ble som kjent George Bush den eldre både kandidat og president. Bush den eldre vant også primærvalget i Iowa i 1980, men da vant Ronald Reagan både nominasjonen og presidentvalget.

Alt i alt bør man derfor ikke legge for mye i Iowas "primærvalg", men det kan påvirke stemningen. Målingene tyder på at Mitt Romney drar dette i land, tross at han er den mest liberale kandidaten. Newt Gingrich ser ut til å ha mista grepet, mens den uavhengige Ron Paul ligger på andreplass på målingene. Det mest spennende er at hyperkonservative Rick Santorum stiger på målingene, og det kan gjøre ham til en interessant visepresidentkandidat, men tiden får vise. Han har neppe penger nok til å henge med i så mange stater.

Mitt tips er at Romney vinner både Iowa imorra og New Hampshire 10. januar (som har vist seg å være litt mer treffsikre på hvem som blir endelig kandidat), og at tonen dermed er satt for den republikanske presidentvalgkampracet. I New Hampshire er det forøvrig en annen kandidat som jeg trodde ville være sterkere som også vil melde seg på, nemlig Jon Huntsman (tidligere blogg: Huntsman for President?), men han ser ikke ut til å appellere bredt nok nasjonalt.

Det blir likevel ikke før South Carolina skal velge kandidat at den første virkelige testen kommer. SC har vist seg å være avgjørende for nominasjonen i GOP flere ganger. Der har Romney stått svakt til nå. Tiden vil vise hvordan det går framover.

Kommentarer

Paul Chaffey sa…
Bra at du gjør enn innsats for voksenopplæring i amerikansk politikk på bloggen igjen. Det spørs om det blir så spennende som sist, på meg virker det som det bortsett fra Romney er et nokså svakt felt på republikansk side. Bortsett kanskje bra Huntsmann, men han er nok alt for lite konservativ i dagens republikanske klima (McCain ville vel også vært ganske sjanseløs i år).

Når det gjelde Iowa har Washington Post en bra sak om "Five myths about the Iowa caucuses":

http://www.washingtonpost.com/opinions/five-myths-about-the-iowa-caucuses/2011/12/28/gIQA0s88OP_story.html?hpid=z2

Iowa er ikke så konservativt som mange tror. De stemte på Gore i presidentvalget i 2000 og Obama vant ganske klart i 2008. Selv republikanerne har ofte valgt kandidater der i primærvalget som er mer sentrumsorientert, for eksempel slo Bush sr. Reagan i 1980. Mulig det er fordi de konservative splitter stemmene på flere kandidater, og det jo det som kan gjøre at Romney vinner nå.

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .