Gå til hovedinnhold

Helseteknologi

Deltar på Helseindustrikonferansen idag. Trond Giske åpnet konferansen, og det deltar flere nasjonale helsepolitikere, samt mange fra helse og industri.

Trondheim er et globalt teststed for store multinasjonale selskaper innen helseteknologi. Helseindustrien er i enorm vekst, og vår region bør utvikle de fagmiljøer og komparative fortrinn vi har (noe som gjør at det er grunn til bekymring når man vekter ned forskningskompontenten ifht Magnussen-utvalgets kriterier i den interne fordelingen i Helse Midtnorge. Det rammer St. Olavs Hosptital.).

Utviklingen av helseteknologi har store fortrinn spesielt på grunn av nærheten mellom St. Olavs og NTNU. Trondheim har her et stort fortrinn som vi må dyrke. De mest fremragende fagmiljøene er konsentrert rundt billedbehandling og navigasjon. Her er det mange bevis på at vi er i en internasjonal tetposisjon. Spesielt kan vi nevne Fremtidens Operasjonsrom, Nevro (hjernekirurgi) og Kompetansesenter for 3D Ultralyd.

Kåre Hagen innleder om velferdsteknologi: Kan vi bruke velferdsteknologi til å fremme bedre livskvalitet for eldre med flere valgmuligheter, økt sikkerhet og selvstendighet og bedre mulighet til å delta i det sosiale liv?

Også innen eldreomsorgen ser man for seg at man kan hjelpe flere til å bo lengre hjemme og dermed stimulere til bedre helse og mindre belastning på sykehjemmene ved hjelp av teknologiutvikling. Kanskje kan vi spare milliarder av kroner vha ideer og teknologiutvikling fra studie- og kunnskapsmiljøene ved NTNU, HiST og SINTEF?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...