Gå til hovedinnhold

Ola Borten Moe har en del å lære av Dronning Rania


Ola Borten Moe forteller oss i Adresseavisen idag at:
Det skal ikke være lov å banke ungene sine. Vi har ikke mye å lære av den arabiske verden.
Og at:
Vi kan med stor bravur, og uten å være brune, heise flagget og si at vårt samfunn er overlegent andre samfunnssystem.
Flagget er ikke brunt
Jeg heiser med glede det norske flagget, jeg feirer 17. mai med stor innlevelse, jeg jubler uhemmet når norske idrettsutøvere seirer med flagget på brystet og jeg er stolt av Norge og nordmenn. Jeg er tilogmed motstander av norsk medlemskap i EU, uten at jeg føler at noen som helst mistenker meg for å være brun i kantene av den grunn.

Derfor undrer jeg meg over Ola Borten Moe's "korstog" for såkalte norske verdier, uten at han er i stand til å definere hva han mener at det er.

Alle i Norge skal følge norske lover. Om noen lemlester sine barn, voldtar kvinner, innskrenker ytringsfriheten eller bryter norsk lov på andre måter, skal de straffes. Jeg kjenner ingen som godtar at nordmenn eller nye landsmenn bryter loven. Om Borten Moe noengang har vært i tvil om sitt ståsted på disse områdene, vil jeg ha meg frabedt at han klistrer denne tvilen til meg og Norges befolkning. Det får stå for hans egen regning.

Mitt inntrykk er at det norske folk slutter opp om våre lover og grunnleggende verdier om menneskeverdet. Å så tvil om dette, selv om det finnes ekstremister som utfordrer oss - er i beste fall underlig. Vi "flyter ikke rundt på havet som en kork" når det gjelder disse spørsmålene, som Borten Moe antyder i Adressa.

Sagn
Jeg leste en gang et sagn om en aldrende indianer-bestefar, som snakket til sin sønnesønn om utfordringene som ventet den unge i framtiden. Han sa:

- Jeg føler at jeg har to ulver som slåss i mitt hjerte. Den ene er egoistisk, grisk og brutal. Den andre er kjærlig, omtenksom og snill.

Sønnesønnen spurte:
- Hvem av de to ulvene vinner kampen i ditt hjerte, bestefar?

Den gamle svarte:
- Den jeg mater.


Norge er overlegent andre samfunnssystem?
Ola Borten Moe sier Norge er overlegent andre samfunnssystem, i samme åndedrag som han minner oss om at "Tyskland var vår fremste kulturnasjon på 1870-tallet, likevel degenererte de og fikk det verste regimet jorda har sett." Det er så historieløst og arrogant at det kan være verdt å minne om at Norge er en flerkulturell nasjon. Vi har forresten alltid vært det. Det nye er jo bare at endringene går litt fortere enn før.

Det som vi ofte omtaler som norsk kultur er jo skapt i en smeltedigel av globale impulser.

Eller hverdagen vår der vi våkner i senga vår - som er en oppfinnelse fra Midt-Østen (altså senga! ikke det å stå opp!) – kanskje vi kryper ut av et ullteppe av ull fra Australia og fra et laken av bomull fra Sudan.

Vi vrenger av oss pysjamasen, som er et plagg fra India, setter føttene i et par
tøfler, en indiansk oppfinnelse. På badet vasker vi oss med såpe, slik araberne har lært oss, og barberer oss kanskje slik de gjorde det i det gamle Mesopotamia (en skikk våre forfedre ikke akkurat var spesielt og utpreget kjent for).

Før vi går ut på kjøkkenet kikker gjennom vinduet - egypterne fant opp glasset - og drikker et glass juice fra Kypros og kaffe fra Etiopia med sukker fra Cuba.

Deretter leser vi kanskje avisen med bokstaver som de gamle semittene fant opp, på papir vi vet stammer fra Kina, riktignok videreutviklet i Tyskland.

Regner det ute bruker vi kanskje paraply, slik inderne først fant ut, der vi går på gummisåler med gummi fra Malaysia.

Til slutt sender kanskje noen av oss til og med en tanke til en sannsynligvis mørkhudet jøde fra Midt-Østen, mer kjent som Jesus, fordi vi nordmenn har slikt et flott land og flott kultur....

Dronning Rania
Dronning Rania av Jordan har laget en egen YouTube-kanal for å øke dialogen og forståelsen mellom den muslimske og den vestlige verden. Den er verdt en titt (Queen Rania YouTube).

I 2008 vant hun en pris for kanalen, og hun kvitterte på følgende måte. Se her (bloggposten fortsetter under filmen):


Vi må slutte å stigmatisere hverandre. Alle er vi mot fanatiske ekstremister som vil bruke vold for å framme sine overbevisninger, enten de er religiøse eller politiske eller begge deler.

Det er en selvfølge, derfor må vi være varsomme med ordbruken. Når autoriteter i samfunnet gjør kampen mot radikal islam til en hovedsak, eller advarer om at vår kultur er i ferd med å utslettes, er veien kort til at mange, alt for mange, begynner å skule på våre nye landsmenn.

Det finnes ikke et muslimsk Norge eller et kristent norsk Norge, ikke et svart eller et hvitt Norge – det er ikke DEM eller OSS, men VI.

Men da er det viktig å være bevisst på hvilke ulver vi mater…

Selvfølgelig har vi mye å lære av den arabiske verden, slik de har av den vestlige verden, eller resten av verden.

Skulle ønske at Ola Borten Moe tok seg tid til å se denne lille filmen med bla Ben Kingsley:


Kommentarer

Ronny sa…
Kunne sikkert nyansert litt rundt noe av det du skriver, Tore, men i det store og hele er jeg helt enig med deg. Ola B Moe er fullstendig ute på ville veier.

Noe av det skumleste er hvordan integreringsproblemer blir blåst så fullstendig ut av proporsjoner i samfunnsdebatten i forhold til andre like viktige (og viktigere) problemer som f.eks. problemstillinger i forhold til arbeidsliv. Ola BM er åpenbart med på å mate samme ulv som både Frp og andre ekstremister fra andre kulturkretser er så glade i.

Jeg må si jeg faktisk er ganske fornyd med at Sp gikk tilake i ST i sist stortingsvalg selv om de holdt stand nasjonalt. Det tyder på at trøndere flest heldigvis ikke har sansen for det kunnskapsløse oppgulpet til Ola BM.
Anonym sa…
Viktig innlegg. Jeg kunne sagt mye om både innvandrings-, integrerings og asylpolitikk. Men viktigst av alt er holdningene våre. Det får du sagt mye bra om her. Her har mange partier en jobb å gjøre.
Anonym sa…
Og araberne har mye å lære av oss fordi vi fant opp bindersen?

Du glemte forresten at vi har mye å lære av afrikanerne fordi det var dere vi lærte å gå på to ben.
Olds69 sa…
Så du må tilbake til istiden for å finne noe som araberne?

Kan du nevne et muslimsk land som er et demokrati med likestilling mellom kjønnene, ytringsfrihet og religionsfrihet?

Bare et?

Olds69
1. Muslimsk land? 25 prosent av verdens muslimer er arabere.
2. De araberne som kommer hit, flykter vel nettopp fra regimer de ikke liker. Det er en snodig idé å innbille seg at det er for å velte det norske samfunnet overende.
Olds69 sa…
Det er utrolig rart at mange av de som kommer til Norge ønsker å forandre samfundet i sitt primitive bilde.

Så kan vi jo diskutere om disse forandringene er til det bedre.

Jeg personlig mener de har tilnærmet null positive erfaringer som vi bør ta med oss.

Forøvrig så er de fleste "flyktninger" som ankommer norge økonomiske flyktinger uten et reelt beskyttelsebehov.


Men oki da.

Kan du komme med en viktig/essensiell oppfinnelse/oppdagelse som stammer fra Arabere i den nyere tid?

Olds69
ole sa…
"Det finnes ikke et muslimsk Norge eller et kristent norsk Norge, ikke et svart eller et hvitt Norge – det er ikke DEM eller OSS, men VI."

Det er klart at Islam ikke er integrerbar i hverken Norge eller andre ikke-muslimske samfunn:De gifter seg jo med fetter/kusine fra hjemlandet og alle steder på kloden er det konflikter hvor muslimer deler land med ikke-muslimer.Eks: Bosnia, India/Pakistan,Sri Lanka, Tsjetznia
Libanon osv.
Ola B Moe har helt rett i hva han uttaler i interjuet; han går bare ikke langt nok i sin kritikk.
Den muslimske innvandringen er kjempeskadelig for et sekulært samfunn.Hvorfor er det bare muslimer som stiller krav om at samfunnet skal tilpasse seg deres holdninger; man hører ikke tilsvarende fra f.ex. buddister,hinduer,katolikker,pinsevenner mm.
Ask Burle sa…
"Vi vrenger av oss pysjamasen, som er et plagg fra India, setter føttene i et par
tøfler, en indiansk oppfinnelse. På badet vasker vi oss med såpe, slik araberne har lært oss, og barberer oss kanskje slik de gjorde det i det gamle Mesopotamia (en skikk våre forfedre ikke akkurat var spesielt og utpreget kjent for)."

Alt dette ordgyteriet med tåkeleggende effekt!!

Kan vi kort og konsist få vite hva Tore mener at den norske regjerningen AV I DAG bør lære av de arabiske.

Kan Tore dernest gå videre og peke på hva dagens nordmenn i alminnelighet har å lære av dagens arabere i alminnelighet.

Takk for svar!

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .